V únoru se kybernetické hrozby pro smartphony s operačním systémem Android příliš neměnily, přesto útočníci přišli s několika novinkami. Adware Andreed oproti lednu mírně posílil. Nejvíce ho uživatelé stahovali v Německu a Polsku, v České republice stál za 5 % detekcí. Pořadí ostatních škodlivých kódů se pak v únoru neměnilo – i tento měsíc mohli evropští uživatelé a uživatelky narazit na trojské koně Agent.EQD a Agent.GKE.
Detailní přehled hrozeb za únor
Škodlivý kód se šíří ve hrách
Útočníci nalíčili pasti opět především do škodlivých verzí her a populárních aplikací. Adware Andreed se nejčastěji objevil standardně v mobilních hrách. V únoru jej uživatelé nejvíce stahovali v cracknutých verzích her Vector Classic a Jewels Legend – Match 3 Puzzle. Parkurová hra Vector se přitom objevovala na seznamu rizik již v lednu. Útočníkům se evidentně toto maskování škodlivého kódu vyplácí.
Trojský kůň Agent.EQD se i v únoru nejčastěji objevil ve falešné verzi aplikace Swing VPN. Také tento škodlivý kód v počtu detekcí oproti lednu mírně posílil. Téměř na stejných hodnotách zůstal trojský kůň Agent.GKE. Pro něj však útočníci v únoru přichystali novou strategii. K jeho šíření zvolili škodlivou modifikaci pro upgrade aplikace Spotify na Premium verzi.
Platforma Spotify v nedávné době upravila svou aplikaci tak, aby jejich placenou verzi nešlo tak snadno obcházet. Někteří uživatelé tak začali hledat na internetu možnosti, jak se placení vyhnout. Nejvíce těchto případů se objevilo ve Španělsku a Polsku, desetina případů se ale týkala i České republiky.
Naši experti varují, že výhoda v podobě úspory peněz může být jen iluzí. Adware i další škodlivé kódy pro platformu Android jsou rizikem pro naše data. A právě na různých fórech a úložištích máme velkou šanci, že spolu s aplikací stáhneme nějaký škodlivý kód.
Falešná hra vypadá neškodně, adware nás však může i špehovat
Adware (škodlivý kód zobrazující reklamu) se v zařízení obvykle chová tak, že otevře nové vyskakovací okno s reklamou v prohlížeči. Agresivní zobrazování reklamy má negativní vliv hlavně na výkon mobilního telefonu a snižuje uživatelský komfort při prohlížení webových stránek. Pojí se s ním ale i další rizika.
Ne každá reklama je přitom adware. Řada vývojářů využívá legitimní formy reklamy k tomu, aby se jim vrátily náklady na vývoj jejich aplikace, kterou nabízejí bezplatně. Bohužel to platí i opačně a reklama může být podvodná a nebezpečná.
Reklamní banner nás může odvést na nebezpečné webové stránky a na nich už můžeme narazit na škodlivý kód. Adware může také sbírat naše osobní údaje, například zaznamenávat naše chování na internetu.
V neposlední řadě může být také prostředníkem pro různé podvodné nabídky, tedy scam. S ohledem na celou škálu kybernetických rizik, které představuje, bychom i v tomto případě měli zvážit pořízení kvalitního bezpečnostního softwaru, který adware včas rozpozná a najde jej, pokud už je v zařízení přítomný.