Telefon za odměnu? Zaděláváte dětem na závislost

Telefon za odměnu? Zaděláváte dětem na závislost

Někdy slíbíme dětem za odměnu víc času u telefonu nebo u videohry. Podporujeme tím nezdravé používání obrazovek. Jak motivovat děti, aby měli chuť se učit?
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Všichni rodiče vědí, jak je občas těžké děti motivovat. Aby se takříkajíc „hecly”, jsme schopni jim slibovat hory doly, nový telefon nebo více času na sociálních sítích. Otázku odměn bude teď, při rozdávání pololetních vysvědčení, řešit řada rodin. Slíbit technologie jako odměnu má ale i svá úskalí. Pojďme si vysvětlit proč a jak naopak budovat zdravé návyky i vnitřní motivaci dětí.

Otázku odměn jako motivace popisuje profesorka psychologie na Stanfordu Carol Dweck v knize Nastavení mysli. Obecně varuje před používáním odměn, jako jsou dárky či sliby za dosažení určitých cílů. Děti se tak příliš soustředí na výsledek, a ne na proces.

RODINNÁ DIGI-DOHODA

Nastavte si doma pravidla pro používání technologií, která budou vyhovovat všem.

STÁHNOUT DOHODU

Proč nepoužívat technologie jako odměnu

Proč čas strávený u obrazovky nemusí být tou nejlepší odměnou?

Používání telefonu nebo navýšení času o obrazovky se může na první pohled zdát jako výhodné, ale jde pouze o krátkodobý efekt. Dlouhodobě se vytváří nezdravý vztah k technologiím. Ve chvíli, kdy odměňujeme určitý typ chování, přikládáme tomu v očích dětí velkou váhu – stává se to něčím, o co je třeba usilovat, něčím žádoucím a důležitým. Dítě při neustálém odměňování může snadněji ztratit vnitřní motivaci k těmto činnostem a bude se soustředit jen na dosažení odměny, ale už si k činnosti, kterou chceme, aby dělalo, nenajde žádný vztah nebo ji bude vnímat jako něco otravného,“ vysvětluje dětská psycholožka Kamila Ryšánková.

Čas strávený u obrazovky je pro děti a dospívající již nyní víc než dost atraktivní. Chytrá zařízení hrají v životech dětí často úplně jinou roli než v našich. Proto k nim přistupujme jako k jiným aspektům každodenního života, které vyžadují zodpovědnost – jako je zdravé stravování nebo osobní hygiena.

Role chytrých telefonů v životech dětí

Různé generace vnímají čas na obrazovce (a technologie obecně) velmi odlišně. Pro mnoho z nás, rodiče, je čas strávený u obrazovky (mimo práci) často luxusem – nepovinným doplňkem života. Pro dnešní děti a dospívající se však zařízení stala ústředním prvkem jejich každodenního života.

Telefony nejsou jen zábavou. Mladí lidé často vnímají přístup ke svým zařízením jako nutnost: něco, co je nedílnou součástí jejich pocitu svobody a sociální sounáležitosti.
Telefony nejsou jen zábavou. Mladí lidé často vnímají přístup ke svým zařízením jako nutnost: něco, co je nedílnou součástí jejich pocitu svobody a sociální sounáležitosti.

Z tohoto důvodu může používání času stráveného u obrazovky jako okamžité odměny nebo trestu narušit zdravou rutinu, kterou se snažíte vybudovat, a může způsobit, že čas strávený u obrazovky bude mít ještě větší význam, než by měl mít.

Přes telefon se odehrává většina sociálních interakcí mezi teenagery a jejich přáteli. Spousta dospívajících si nedokáže život bez telefonu představit. Někteří autoři popisují mobilní telefon jako další orgán těla. Děti těžce nesou vyloučení z chatovacích skupin, které se svými kamarády mají,“ vysvětluje Kamila Ryšánková význam telefonu.

Naučte děti, jak čas strávený u obrazovky využívat produktivně, stanovte hranice a pochopte jeho roli jako součást vyváženého režimu.

Tím, že z času stráveného u obrazovky uděláme odměnu, riskujeme, že bude pro děti ještě zajímavější a potenciálně vytvoříme nezdravou fixaci. Časem by to mohlo posílit závislost dítěte na technologiích.

Naopak, pokud budeme k času strávenému u obrazovky přistupovat jako k neutrální, každodenní součásti života, můžeme dětem pomoci vnímat jej vyváženě, jako nástroj učení, propojení a zábavy.

nainstaltujte dětem rodičovskou kontrolu

Jak motivovat děti k lepším známkám?

Co tedy nabídnout jako odměnu místo obrazovek? Pokud jde o odměny, stojí za to se ptát: Jaké hodnoty chci v dítěti podporovat?

Odměny jsou příležitostí, jak zdůraznit, co je v životě důležité. Nejlepší odměny jsou tedy ty, které podporují vzájemné vztahy, růst a radost. Výlet do muzea, zoologické zahrady, na koncert nebo do divadla může podpořit zvědavost a vytvořit cenné vzpomínky. Vstupenky na sportovní utkání nebo dárky související s koníčky povzbuzují dítě stejně tak, a ještě podpoří jeho vášeň. A nejcennější odměna často vůbec není materiální – je to náš čas.

TIP: Zeptejte se dětí, co by ocenily jako odměnu. Tímto způsobem jim umožníte převzít iniciativu a dáte jim pocit hodnoty.

Děti si většinou přejí zážitky nebo něco společné s jejich zájmy a koníčky. Obecně je nejlepší podpořit u dětí přirozenou motivaci tím, že činnost, kterou mají dělat je pro ně smysluplná. Snažte se společně s nimi soustředit na proces a na snahu, kterou vyvinou než na samotný výsledek. Snažte se podporovat jejich zájmy a silné stránky. Pro dospívající je důležité mít volbu se rozhodnout,“ radí dětská psycholožka.

Jak budovat zdravý vztah k technologiím?

Technologie je potřeba začlenit do výchovy. Čas strávený u obrazovky zavádějte pomalu a začněte s jasnými omezeními.

Tím, že čas strávený u obrazovky budete chápat jako součást přirozeného vývoje, nikoli jako vytouženou odměnu, naučíte děti vnímat jej jako nástroj. Seberte odvahu a dejte starším dětem víc volnosti a důvěry.

Chápat technologie jako něco, co je tu s námi a patří do našeho života, je dobrá strategie. Ze začátku by měly být jasná pravidla, ale pro děti je důležité naučit se s technologiemi běžně fungovat tak, aby měly zdravé návyky. Když budu dítě podporovat v zodpovědnosti a postupně i větší samostatnosti na zařízeních, tak buduji dovednost, která se jim bude v dospělém životě hodit, protože až dospějí, tak je naše limity nebo odměny a tresty již příliš zajímat nebudou a budou s nimi muset fungovat sami,“ navrhuje Kamila Ryšánková.

Když dětem věříme, tak to posiluje jejich sebevědomí. Chtějí nám ukázat, že si naši důvěru zaslouží a budou se snažit nám dokázat, že to zvládnou. Dává jim to prostor dělat vlastní rozhodnutí, kterými se učí. Přirozeně k tomu patří i to, že se někdy stane, že děti naši důvěru zneužijí, což je součást učení. Mluvte s dětmi o tom, co se stalo a hledejte řešení. Zkuste nechat něco navrhnout dítě samotné,“ uzavírá.

Shrnuto podtrženo:

  • Slíbit dětem obrazovky nebo delší čas u videoher může rozvíjet nezdravý vztah k technologiím a závislost.
  • Děti mají k technologiím jiný vztah než rodiče, vnímají je jako významnou součást života.
  • Motivujte děti odměnou, který je dál rozvíjí – třeba výletem, vstupenkami na oblíbený zápas nebo naší pozorností.
  • Podpořte vnitřní motivaci a celkový proces učení, nejen výsledek.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat