Závislost na telefonu ohrožuje i děti. jak se bránit?

Mobil ve škole? Naučme děti s technologií pracovat

Zatímco někteří rodiče a školy volají po zákazu telefonů ve školách, jiní apelují na důležitost digitální gramotnosti. Jak se k telefonům ve škole postavit, ať už vaše škola razí jakýkoli přístup?
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Na Slovensku chystá Ministerstvo školství nový zákon, který plošně zakáže telefony. K podobnému kroku přistoupilo také město Vsetín, kde budou žáci základních škol ráno telefony odevzdávat do uzamykatelných skříněk. Jak se postavit k problematice používání mobilních telefonů u malých dětí?

Řekněme si narovinu, že to, zda mobilní telefony ve školách zakázat nebo ne, není jednoduchá otázka. Ani odborná veřejnost se na řešení jednoznačně neshodne. Faktem je, že technologie ze života dětí nezmizí, ani pokud jim je na půdě školy zakážeme.

V Česku je zcela na rozhodnutí školy, zda mobilní telefony ve výuce o přestávkách zakáže. Dokonce i Česká školní inspekce vyzývá školy, aby s technologiemi pracovaly koncepčně. Mluví třeba o roli telefonu v životech mladých lidí nebo o tom, že pravidla by měla vzniknout po vzájemné diskuzi:

Regulace na úrovni školy by v principu měly mít výchovný rozměr, a tedy i v případě úvah nad regulací užívání mobilních telefonů považuje Česká školní inspekce za nezbytné přemýšlet nad tím, kdy je taková regulace pozitivní a kdy má ještě výchovný rozměr, a kdy už jde jen o jednostranný zákaz bez respektu k souvislostem, jako je třeba významná role, kterou mobilní telefony v životě mladých lidí v současnosti hrají. Zároveň by žáci měli porozumět tomu, proč k regulacím dochází a proč jsou nezbytné a vhodné. Stejně tak je na místě s žáky v různých vzdělávacích oborech diskutovat problematiku korektního užívání mobilních telefonů v různých společenských situacích a na různých místech, stejně jako otázky bezpečné práce s mobilními zařízeními a bezpečného pohybu v online prostředí… (Celé stanovisko ČŠI si můžete přečíst zde).

Jak to vidí rodiče: polovina by zakázala, polovina edukovala

Ani rodiče na tuto otázku nemají jednotný názor. Spolu s @detskou_psycholozkou Kamilou Ryšánkovou jsme se zeptali na Instagramu jejích fanoušků jak se k zákazu telefonu ve výuce stavějí:

jak hodnotí rodiče zákaz mobilních telefonů ve škole
Co si myslí rodiče o zákazu mobilních telefonů ve škole?

Obecně se v naší anketě rozdělili do 3 skupin: největší skupina byla pro to děti spíše o využívání technologií edukovat, jen o pár rodičů méně zákaz schvalovalo a menší skupina rodičů by omezila využívání ve výuce, ale dovolila dětem telefony o přestávkách.

Jen velmi málo rodičů by telefony dovolilo ve školách zcela bez limitů. Rodiče v takových případech argumentovali tím, že chytrý telefon dítě chrání, pokud zažívá nějaké nevhodné chování ze strany učitelů nebo spolužáků, případně potřebuje asistenci dospělého.

Z mých zkušeností pořizují rodiče dětem první telefon z bezpečnostních důvodů, protože třeba poprvé dojíždí samostatně, nebo je na něm zapnuté rodičovské sledování. Rodiče chtějí mít jistotu, že je dítě v pořádku na kroužku či ve škole. Stejně tak jsou často školy motivované tím, aby děti chránily před kyberšikanou nebo nadužíváním sociálních sítí. Od toho bychom se měli společně odrazit: Všichni chceme děti chránit, jen na to jdeme jinými kroky,“ navrhuje Kamila Ryšánková.

Zákaz obvykle nic nevyřeší

Všeobecně platí známé přísloví, že zakázané ovoce chutná nejlépe. Toto platí dvojnásob u dětí a dospívajících. Plošný zákaz mobilních telefonů ve školách může paradoxně zvýšit jejich atraktivitu a touhu je používat. Když děti navíc dělají věci tajně a přes zákaz, vystavují se větším rizikům, protože nemají možnost se o svých zkušenostech s někým poradit nebo požádat o pomoc.

Setkáváme se i s tím, že rodiče telefony odsuzují s argumenty: „jste k tomu přilepení, děláte na tom jen hlouposti, je to ztráta času.“ Jenomže, pokud se dítě setká s nějakým problém, pak asi těžko přijde za takovým dospělým. Protože čeká reakci ve stylu: „já ti to říkal.“

Zda zákaz prospívá nebo škodí se podle Kamily Ryšánkové nedá takto jednoznačně říct: „Vždy záleží na několika faktorech, především jakým způsobem a kdy by se omezení telefonu zavedlo. Samozřejmě na to má vliv i individualita dítěte a jeho návyky v používání telefonu. Může to mít pochopitelně výhody, ale stejně tak nevýhody. Pro děti, jenž se necítí v třídním kolektivu dobře, a právě díky mobilnímu zařízení udržují kontakt s jinými vrstevníky, kteří nechodí do stejné školy, může být zákaz telefonu velmi náročný.“

Pokud čtete náš magazín, víte, že se k technologiím stavíme mnohem smířlivěji. Věříme, že jsou nedílnou součástí našich životů a je důležité se s nimi spíše naučit zacházet zdravě, než je prostě ignorovat.

Místo striktních zákazů je efektivnější nastavit dětem srozumitelné a přijatelné mantinely pro používání mobilních telefonů. Tak, aby se naučily s technologiemi zacházet zodpovědně.

Naším cílem by mělo být vychovat digitálně gramotné děti, které dokáží technologie využívat smysluplně a bezpečně.

Místo zákazu raději respekt

V naší anketě zaznívaly i hlasy učitelek a učitelů, kteří se naopak snaží telefony zapojit do výuky, byť je to výzva.

jak hodnotí učitelé zákaz mobilních telefonů ve škole
Co si myslí učitelé o zákazu mobilních telefonů ve škole?

Je ale také pravda, že telefony mohou negativně ovlivňovat naše soustředění. A to zejména kvůli notifikacím, které tříští naši pozornost. S tímto problémem se ale často potýkají i dospělí. Jak tedy naložit s telefonem při učení, aby nám v soustředění nepřekážel?

Klíčové je vysvětlit dětem, jak používání telefonů ovlivňuje jejich mozek a schopnost se soustředit. Můžeme jim ukázat, jak si nastavit telefon tak, aby je zbytečně nerušil – například vypnout notifikace během vyučování nebo studia. Tím je učíme seberegulaci a zodpovědnému přístupu k technologiím. Je také prokázáno, že je lepší mít telefon schovaný v tašce, a ne jen položený displejem dolů na stole.

Mobilní telefony jsou dobrý sluha, ale zlý pán. A proto považujeme za důležité s nimi děti naučit zacházet.

Je důležité, aby děti rozuměly tomu, proč nějaká pravidla chceme nastavovat, a pokud je to jen trochu možné, měla by tato pravidla vzniknout po vzájemné dohodě. Když děti pochopí důvody těchto omezení a podílejí se na jejich tvorbě, je mnohem pravděpodobnější, že je budou respektovat.

RODINNÁ DIGI-DOHODA

Nastavte si doma pravidla pro používání technologií, která budou vyhovovat všem.

STÁHNOUT DOHODU

Naše škola telefony zakázala, co mám dělat?

Je možné, že právě vaše škola využívání mobilních telefonů omezuje. Bez ohledu na to, zda vy s tím souzníte, se patrně budete muset přizpůsobit.

V mnoha dětech (ale i dospělých) může fakt, že nemají svůj telefon po ruce, vyvolávat úzkost. Jak s tímto pocitem dětem pomoci, popisuje Kamila Ryšánková: „Telefony se staly naší důležitou součástí, obzvlášť u dětí, u kterých jsou někdy přirovnávány k jejich dalšímu „orgánu“. Děti nezřídka zažívají pocit ztráty kontroly nebo nejistotu. Je to podobné, jako když vyjdou ven bez telefonu dospělí. Málokdo to udělá a když už ano, tak lze nabít pocitu, že se něco nestíhá, že by telefon možná u sebe přeci jen dospělý mít měl a ve výsledku pak přemýšlí nad tím, jestli se něco nestalo a nevědomky sáhne do kapsy, kde telefon nejčastěji nosí.“

Mějte pro děti pochopení. Nemávněte rukou nad tím, že se zlobí, protože u sebe nesmí mít telefon, ale vyslechněte je. Ujistěte se, že rozumí důvodům, proč tomu tak je. Zkuste s nimi probrat různé úhly pohledu.“

Jaká pravidla pro mobilní telefon zavádět doma?

Učte děti používat telefon vědomě – tedy tak, že na něm jdou dělat konkrétní věc na konkrétní dobu. Například vyhledat si nějakou informaci nebo na půl hodinku prolétnout TikTok. A naopak se věnujte i vědomé přítomnosti ve fyzickém světě.

Zní to možná trochu ezotericky, ale jen tak být, nadechnout se, pozorovat lidi na autobusové zastávce, soustředit se na napětí v těle. Bolí mě někde něco? Cítím někde tíhu? To všechno jsou věci, které pomáhají našemu mozku relaxovat. Pokud odpočíváte jen s telefonem v ruce, tak si mozek příliš neodpočine, protože jej neustála zatěžují nějaké podněty,“ vysvětluje Kamila Ryšánková.

Devatero zdravého používání technologií:

  1. O technologiích a zážitcích online doma mluvte.
  2. Důležitější je, co děti online dělají než jak dlouho.
  3. Mějte doma zóny, kam telefony nesmí – třeba jídelnu a ložnici.
  4. Při učení a času a s kamarády vypínejte notifikace.
  5. Když se u něčeho online necítíte dobře, odinstalujte to nebo vypněte.
  6. Naplánujte si zajímavé offline aktivity.
  7. Naučte se telefon používat vědomě ke konkrétní činnosti, nikoli k prokrastinaci.
  8. Mějte na paměti, že u telefonu a sociálních sítí si váš mozek neodpočine.
  9. Nastavte si limity, jak dlouho chcete telefon používat k hraní nebo prohlížení sociálních sítí.

Tímto přístupem učíme děti nejen zodpovědnému používání technologií, ale také kritickému myšlení a seberegulaci. Je velmi důležité umět si říci – teď už je toho na mě moc a telefon vypnout, nebo si umět vyhodnotit, že sledování konkrétního obsahu mi třeba už ubližuje a přesměrovat pozornost jinam. Tyto dovednosti jim budou užitečné nejen ve škole, ale i v budoucím osobním a profesním životě.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat