Verbální agrese je nejběžnějším druhem kybernetické šikany.

Jak reagovat na online hate a kyberšikanu?

Zjistěte, jak efektivně reagovat na online nenávist a kyberšikanu a ochránit sebe i své děti.
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Internet nabízí velký prostor pro inspiraci, přesto můžete vy nebo vaše děti občas narazit na chování, které prostě není správné, jako jsou nenávistné projevy, šikana a „hejt“. Dost často se objeví i okolo Vánoc, a souvisí s tím, kdo jak vypadá, jaké má věci nebo jak bude trávit Vánoční prázdniny.

Poslechněte si shrnutí Katky, jak na takové jednání online reagovat. Video je v angličtině s českými titulky.

Musíme přijmout fakt, že na internetu se šíří nenávist a kyberšikana. Proč se to děje tak snadno? Lidé se na internetu chovají jinak a častěji zapojují do šíření nenávisti na internetu než v reálném životě. Mají tendenci jednat impulzivně a podléhají disinhibičnímu efektu. Když sedíme za monitorem máme jistý pocit anonymity, nevidíme člověka, kterého kritizujeme a tak nevidíme ani jeho reakci.

Internetový hejt, který nemá charakter nenávistných projevů, jako jsou rasové urážky, se někdy označuje také jako flame nebo roast. V obou případech je komunikace provokativní nebo urážlivá, ale ne nutně nenávistná.

  • Flame: Jedná se o vášnivou, často agresivní výměnu názorů, která zahrnuje urážky a osobní útoky. Cílem je vyvolat silnou emocionální reakci u druhé strany.
  • Roast: Tento termín se používá pro humorné, často sarkastické kritiky nebo urážky, které jsou obvykle míněny jako zábava. V kontextu internetu to může být přátelské škádlení mezi známými nebo součástí širší komunity.

Jak se definuje nenávistný projev?

Nenávistné projevy definuje International Network Against Cyber Hate jako:

  • úmyslné nebo neúmyslné veřejné diskriminační a/nebo hanlivé výroky.
  • úmyslné podněcování k nenávisti a/nebo násilí a/nebo segregaci na základě skutečné nebo domnělé rasy, etnického původu, jazyka, národnosti, barvy pleti, náboženského přesvědčení nebo jeho absence, pohlaví, genderové identity, pohlaví, sexuální orientace, politického přesvědčení, sociálního postavení, narození, věku, duševního nebo fyzického zdraví, postižení, nemoci.

Kyberšikanu definuje UNICEF jako:

  • šikanu pomocí digitálních technologií, včetně sociálních médií, chatů či herních platforem.
  • opakované chování, jehož cílem je vyděsit, rozzlobit nebo zahanbit ty, na které je zaměřeno.
  • ve srovnání s nenávistnými projevy nemusí v případě kyberšikany šikanující osoba svou oběť diskriminovat na základě identity. Proto ne každá kyberšikana je považována za kybernenávist.

Jak reagovat na nenávist offline?

Obecně je nejdůležitější, aby oběť nebyla sama. Někdy stačí oběť povzbudit, podpořit ji, aby se obrátila na rodiče nebo třeba linku důvěry.

Je dobré konflikt nevyhrocovat, ale zároveň není lepší zůstat pasivní,“ říká dětská psycholožka Jarmila Tomková. „Vaše děti by měly vědět, jak zasáhnout, pomoci zchladit rozhovor a ukončit ho s faktem. Hater nepřipustí, že by ten druhý mohl mít pravdu, nepřijme názor druhého,“ vysvětluje Tomková. Někdy se i svědci cítí ohroženi a přidají se na stranu toho silnějšího – obvykle násilníka.

Pokud jsou vaše děti svědky nenávistných projevů, mohou svůj nesouhlas s nenávistí vyjádřit například tím, že společně s obětí opustí místnost. Ve škole mohou incident nejprve nahlásit vedení školy. Škola je povinna bojovat proti šikaně a nenávisti a zajistit bezpečnost dětí.

Důležité je naučit se rozeznat hranice šikany a umět se včas od takového jednání odstřihnout.
Důležité je naučit se rozeznat hranice šikany a umět se včas od takového jednání odstřihnout.

Když jsou děti svědky nenávistných projevů online? Nahlaste komentáře

Pokud je vaše dítě svědkem kybernetické nenávisti, nemělo by daný příspěvek sdílet, lajkovat ani komentovat. Tyto reakce pouze napomáhají rychlejšímu šíření nenávisti.

Pokud se rozhodnou reagovat, měly by použít alternativní narativ. Stejně jako v reálném životě – poraďte jim, aby se snažily konverzaci ukončit nějakým faktem. Vždy by ale měly reagovat, jen pokud pro ně samotné je to bezpečné, aby sebe nevystavily šikaně.

Sociální sítě umožňují nevhodné chování nahlásit administrátorům. Čím více hlášení admini obdrží, tím je pravděpodobnější, že se incidentem budou zabývat. Vaše dítě může také hatera zablokovat. Toto hlášení je anonymní.

Když je dítě obětí nenávisti? Podpořte je

Pokuste se zahájit otevřenou diskusi a vyslechnout své dítě. Možná se stalo obětí urážek, bodyshamingu (posměškům kvůli vzhled) nebo jiné formy kybernetické šikany. Snažte se pochopit jeho pocity. Projevte zájem a berte situaci vážně.

Jako dospělí musíme incident vyřešit a vytvořit bezpečné prostředí a zároveň děti psychicky podpořit. Vysvětlete, proč nenávistné projevy a hejt nepatří do férových rozhovorů. Pokud je dítě obětí nenávistných projevů můžete situaci nahlásit Policii, škole a zvážit další právní kroky.

Na internetu jsou lidé také méně pozorní při čtení zpráv. Vše je rychlé a plné informací a komentářů. Než začnete své děti učit zacházet s kybernetickou nenávistí, vysvětlete jim specifika online prostředí.

Pokud se vaše děti nebo jejich přátelé setkají online s nějakou nepříjemnou situací, může pomoci, dát si na čas pauzu od sociálních sítí nebo fór, kde se hejt a šikany projevovaly. Sepsali jsme pro vás tipy, jak se poté na sítě bezpečně vrátit.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat