Jak poznat, že je dítě připravené na první mobil?

kdy pořídit dítěti první chytrý telefon? Musí znát rizika a být dostatečně vyspělé.

Možná už čelíte prosbám, že „všichni ostatní ve třídě už mobil mají.“ Kdy přesně je ten správný čas pořídit dítěti první telefon? Bohužel jednoduchá odpověď neexistuje. Pořízení prvního telefonu totiž není otázka věku, ale spíše vyspělosti.

Podle našeho výzkumu by většina dospělých pořídila první telefon dětem mezi 9. a 12. rokem, rovná třetina pak do první třídy a pětina až po 13. narozeninách. Pro zajímavost 2 % dospělých by neváhala koupit vlastní telefon předškolákovi a 5 % naopak dala vlastní zařízení až středoškolákovi. Nejvýrazněji se lišily názory rodičů a bezdětných pro děti ve věku 6-7 let. Do první třídy by telefon koupilo 38 procent rodičů ale jen 25 procent bezdětných.

3 otázky,  podle kterých poznáte, že vaše dítě může dostat vlastní telefon?

1. Proč vlastně potřebuje telefon?

První a nejdůležitější otázkou je, proč zvažujete nákup telefonu? Pokud vy, jako rodiče, jen chcete být v kontaktu, když dítě samo dojíždí, možná by stačil pro začátek „hloupý“ tlačítkový telefon bez připojení k internetu. Takové zařízení bude také levnější a novou, materiální zodpovědnost si může dítě natrénovat.

Může jít také o sociální tlak ze strany spolužáků anebo by dítě rádo zkusilo nový koníček – třeba focení nebo nějakou hru – v druhém uvedeném případu by možná stačilo čas od času zapůjčit si vaše zařízení.

2. Je už mé dítě dostatečně zodpovědné?

Telefony jsou drahá zařízení a jejich používání sebou nese i rizika. Nejdříve si proto zodpovězte otázku, zda je na takovou zodpovědnost vaše dítě už připravené. Ne každé dítě bude asi v 6 letech schopné pochopit rizika, která s využíváním chytrých zařízení souvisejí. Dokáže se už postarat o své věci? Dokáže si zařízení ohlídat, aby nový drahý smartphone nezůstal zapomenutý v šatně nebo tramvaji?

3. Dokáže už přemýšlet abstraktně?

A poslední otázku, která je ale také velmi důležitá: posunulo se chápání světa z konkrétního k abstraktnímu? K tomu obvykle dochází okolo 10 nebo 11 let. Menší děti přemýšlí velmi konkrétně a přímočaře, nedovedou ještě dobře chápat lež nebo manipulaci. Proto jsou velmi důvěřivé, často nedovedou domyslet následky svého chování. Asi už vidíte, jak zranitelné takové děti mohou online být.

Mohou samozřejmě telefon využívat, ale je na místě zvážit instalaci rodičovské aplikace, omezit přístup k sociálním sítím a obecně internetu nebo nastavit další podobná pravidla.

Na chytrý telefon je ještě brzy, ale koupíme chytré hodinky

Pokud si  ještě nejste jistí, že by vaše dítě takovou zodpovědnost zvládlo, zkuste najít alternativu. Tablet či chytré hodinky mohou být také vhodnější pro mladší děti.

Chytré hodinky pro děti například nabízejí možnost komunikace a lokalizace, ale s omezenějšími funkcemi. Další možností je sdílené rodinné zařízení, jako tablet, který může dítě používat pod dohledem rodičů. Tyto alternativy umožňují dětem seznámit se s technologiemi postupně a rodičům dávají větší kontrolu nad tím, jak a kdy je dítě používá.

Začínejte s technologiemi postupně

Rozbalit si první vlastní telefon je nepochybně vzrušující, pro děti i rodiče. Je na místě zdůraznit, že než se tak stane, mělo by mít dítě s technologiemi už nějakou zkušenost.

Dát dítěti najednou plný přístup k vlastnímu chytrému telefonu může být příliš velký skok. Zvažte spíše postupné zavádění. Začněte například s omezeným časem používání – třeba během cesty do školy a 30 minut denně – a postupně ho prodlužujte.

Stejně tak můžete postupně rozšiřovat funkce, které dítě může používat. Nejprve třeba povolte jen telefonování a SMS, později přidejte vybrané aplikace, a nakonec i přístup k internetu. Tento přístup umožňuje dítěti postupně se učit zacházet s telefonem a dává vám možnost sledovat jeho pokrok.

Co by mělo dítě umět, než dostane vlastní první telefon

Děti by měly vědět, jak používat technologie v kontextu fyzického světa, například musí vědět, že nemají zírat do telefonu, když přecházejí ulici nebo s někým mluví (tomu se říká phubbing).

Stejně tak by měly znát základy kyber bezpečnosti. Naučte děti, aby nepřijímaly telefonáty z neznámých čísel nebo neklikaly  na odkazy v náhodných e-mailech či zprávách.

Starší by měli vědět, jak si nastavit telefon a aplikace v něm, aby například měli soukromé profily nebo aplikacím nedávaly zbytečná oprávnění.

Tyto zásady bychom měli děti učit postupně stejně jako třeba nový jazyk. První pravidla jim ukazujeme vlastním příkladem a v situacích, kdy dětem půjčujeme vlastní zařízení.

Nejlepším postupem, jak vysvětlovat technologie, je používat je společně. Můžeme malým dětem například ukázat, že když stiskneme tlačítko, můžeme zatelefonovat někomu daleko. U předškoláků a malých školáků můžeme stahovat aplikace a společně je zkoumat.

A to nejdůležitější: dítě, které dostane první telefon, musí být schopné respektovat pravidla. Doporučujeme, abyste se na pravidlech pro používání telefonu domluvili společně. Pokud dáme dětem možnost participovat, je mnohem pravděpodobnější, že budou sami chtít pravidla dodržovat.

RODINNÁ DIGI-DOHODA

Nastavte si doma pravidla pro používání technologií, která budou vyhovovat všem.

STÁHNOUT DOHODU

Jak si nastavit pravidla pro první telefon?

Neexistují žádná univerzální pravidla, která by fungovala ve všech rodinách. Velmi záleží na tom, jaké máte zvyky. Zaměřte se na dvě věci: a to zdravý vztah k technologiím a zabezpečení samotného zařízení.

Zdravý  vztah k technologiím neboli digitální wellbeing, je koncept, který zdůrazňuje důležitost rovnováhy mezi online a offline světem. Naučte své dítě dělat si pravidelné přestávky od obrazovky, vypínat oznámení během učení nebo před spaním a věnovat se offline aktivitám.

S prvním telefonem přichází i nutnost naučit dítě zdravému vztahu k technologiím. Protože technologie jsou dobrý sluha, ale velmi špatný pán.

Vysvětlete jim, že sociální média nejsou vše, mluvte o stinných stránkách jako je kyberšikana nebo závislost. Je přirozené, že z toho máte obavy a otevřená komunikace s dětmi je jen ku prospěchu. Pamatujte, že cílem není technologie démonizovat, ale naučit se je používat tak, aby nám sloužily. Pomoci vám může také naše digitální dohoda, kde radíme, jaké návyky s dětmi zavádět a proč.

Exit mobile version