Technologie se staly nedílnou součástí našeho života. Mnoho rodičů se ale obává, aby děti kvůli nim nezaostávaly nebo nebyly závislé. Chceme vám ukázat, že s rozumným přístupem mohou být technologie skvělým pomocníkem při rozvoji vašich dětí. Technologie už z našeho světa nezmizí a děti by s nimi měly umět nakládat. Jednou z cest je, že je necháte pomocí technologií tvořit a experimentovat.
Aktivní tvorba obsahu je velmi výrazný ochranný faktor . Děti, které obsah tvoří, totiž lépe chápu, jak snadno lze přikrášlit realitu pomocí Photoshopu a filtrů, více vnímají, že obsah vzniká s nějakým cílem (například přesvědčit nebo prodat nějaký produkt), častěji také pečlivěji zvažují, co přesně ze svého soukromí chtějí sdílet.
„Když technologie dětem zakážu, tak pokud je technologie budou zajímat, tak si cestu k nim budou hledat jinak. A já jako rodič o tomto nemusím vědět. Rozumím důvodům, které rodiče vedou k tomuto kroku, ale restrikce většinou směřují k tomu, že „zakázané ovoce chutná nejlépe“. Myslím si, že lepší cestou je sdílet s dítětem naše poznatky, názory a současně naslouchat zase názorům dítěte. Technologie využíváme každodenně, téměř se bez nich nelze obejít a děti by měly znát jak negativa, tak pozitiva,“ doporučuje @dětská_psycholožka Kamila Ryšánková.
Staňte se pánem svého internetu
Náš mozek je nastavený, abychom vstřebávali maximum informací. V době kamenné to byla nepochybně důležitá věc, ale dnes nám příliš informací spíše škodí. Někdy ale z toho, že nejsme dost v obraze, máme špatný pocit. Je důležité naučit se „nesledovat nic“.
Podle psycholožky Kamily Ryšánkové je důležité o zprávách s dětmi hlavně mluvit: „Z internetu dostáváme každý den nepřeberné množství informací, a i my dospělí se jimi můžeme cítit zaplaveni. Proto je na místě přemýšlet nad tím, jaký obsah moje dítě konzumuje a v rozumné míře tento obsah omezit. Pokud se ve světě děje něco výrazného, co nás informacemi zahlcuje, tak bychom o těchto věcech měli s dětmi mluvit. Můžeme naslouchat tomu, co si o situaci myslí dítě, jak to vnímá, zda to v něm vyvolává nějaké emoce.“
Vybírejte si obsah, který vás obohacuje.
Děti veďte k tomu, aby si aktivně tvořily svoji bublinu a sledovaly jen ty profily a tvůrce, díky kterým se cítí lépe, inspirují je nebo třeba vzdělávají.
Pokud vaše děti například sledují digitální tvůrce, a kvůli jejich tvorbě si připadají nedostatečné, navrhněte jim, ať prostě přestanou takový obsah odebírat. Velmi pravděpodobně se stejnému tématu věnuje i někdo další.
Nenechme se mýlit, je snadné říct: „tak se na to nedívej.“ Ale děti často sledují určité tvůrce, protože jsou populární a chtějí držet krok s ostatními.
Jak si vybírat obsah?
Při výběru vhodných technologií a aktivit je důležité myslet na věk dítěte. Co baví a rozvíjí předškoláka, může být pro školáka příliš jednoduché. Hledejte aktivity, které vyžadují nějakou interakci raději než pouhé pasivní sledování.
Rozvíjet se může dítě třeba v těchto oblastech:
- Kreativita: Nechte děti kreslit na tabletu či počítači, vytvářet jednoduchou hudbu nebo stříhat videa. Uvidíte, jak rychle se naučí ovládat různé nástroje a rozvinou svou představivost.
- Logické myšlení: Existuje spousta her a hádanek, které nenásilnou formou učí děti řešit problémy. Některé aplikace dokonce představují základy programování hravou formou.
- Jazykové dovednosti: Interaktivní příběhy nebo cizojazyčné hry mohou být skvělým způsobem, jak si trénovat slovní zásobu.
- Motorika: Hry vyžadující přesné pohyby prstem nebo rukou pomáhají zlepšovat jemnou motoriku.
- Kritické myšlení: Na internetu je třeba většinu informací ověřovat. Obzvláště tehdy, pokud děti čerpají zprávy hlavně ze sociálních sítí (což čerpají). Jak si informace ověřovat, se dočtete zde.
- Mediální gramotnost: Děti musí vědět, že ne všechno, co vidí v médiích, je obrazem reality. Obzvláště mladší děti jsou manipulovatelnější reklamou nebo třeba podvodnými e-maily. Je důležité, aby uměly vyhodnotit, co je a není relevantní zdroj a nabídka. Díky tomu se snáze ochrání před kybernetickými útoku.
Nejdůležitější je, abyste v tom byli s dětmi společně. Zajímejte se o to, jak děti čas s technologiemi tráví. Hrajte hry spolu nebo diskutujte o tom, co zajímavého viděly.
„Pamatuji si několik dospívajících, kteří se svému technologickému zájmu věnovali i po škole a nyní si na svém zájmu v technologiích postavili živobytí. Jde o činnosti typu fotografování a jejich úprava, střih hudby, programování, vývoj počítačových her a další,“ vyjmenovává možnosti Kamila Ryšánková. „Každé dítě je zaujato na technologiích něčím jiným. Rozvíjet se lze třeba skrze jazykovou aplikaci jako je Duolingo nebo se můžou zdokonalovat v grafickém designu přes aplikace typu Canva, Illustrator a další. Některé děti zaujmou i aplikace, kde se učí programovat jako Scratch nebo MakeCode. A potom jsou tu čtečky knih nebo online databáze. Pokud se nebudeme omezovat na technologické dovednosti, tak jsou i šikovné aplikace, které učí děti meditovat jako Headspace nebo Calm či motivují k aktivnímu pohybu.“
Tvorba obsahu vs. nadměrné sdílení
Mnoho rodičů se obává, že pokud jsou jejich děti na sociálních sítích, budou o sobě sdílet neadekvátní množství informací. Nadměrní sdílení je jednoznačně rizikové. Proto je důležité s dětmi mluvit o tom, co na internet patří a co ne.
To, že autorství je ochranný faktor, vůbec neznamená, že by děti měly vytapetovat TikTok videy ze svého pokojíčku. Doporučujeme veškerou tvorbu nechávat na uzavřeném soukromém profilu nebo se věnovat spíše prezentování nějakého koníčku, bez ukazování osobních zážitků. Mnohdy stačí si tvorbu uložit jen tak pro radost nebo jako vzpomínku.
Jednoznačně je podporujte v tom, aby si libovolné technologie vyzkoušely, ale buďte jim trochu arbitrem. Pro použití řady nástrojů si musíte vytvořit profil. V takovém případě ale dáváte nějaké osobní údaje – například e-mail. Je dobré také zvážit, zda je moudré do aplikace nahrávat své vlastní fotky nebo jiná data.
Existují i plaiakce jejichž jediným cílem je získat data, která dále zneužívají. Příkladem může být třeba aplikace, která se objevila spolu s filmem Barbie a umožňovala vytvořit si vlastní „Barbie-avatar“.
Jak mohou děti využívat AI?
Když se bavíme o tom, jak mohou technologie rozvíjet dětskou mysl, nesmíme opomenout ani umělou inteligenci (AI).
„Z mé zkušenosti s ní děti rády experimentují a kladou mnohdy velmi zajímavé otázky, jako zda byla dříve slepice či vejce. To samozřejmě není vše, vytváří s pomocí AI obrázky, zkouší tvořit, snaží se ji využít produktivně. Někdy po umělé inteligenci sáhnou při domácích úkolech. Co vidím jako důležitější, je v případě AI rozvoj kritického myšlení a ověřování si informací i zdrojů,“ dodává Kamila Ryšánková.
Trochu kontroverzní téma je, zda by děti měly tyto technologie používat při psaní domácích úkolů. Na jednu stranu může AI chatbot inspirovat a pomoci se zdroji, na druhou stranu může úkoly zcela zpracovat za ně.
Umělá inteligence často tzv. halucinuje, to znamená, že odpovídá úplně špatně. Na odpovědi se tak nedá stoprocentně spolehnout. Učte děti být kritické. Rychlé ověření lze provést porovnáním informací z více zdrojů, jako jsou učebnice, ověřené webové stránky nebo konzultace s učitelem. Pokud data z nástrojů umělé inteligence využívají jen jako jeden ze zdrojů, nijak nevadí, pokud ji při výuce využívají.
V obecné rovině může AI podporovat kreativitu (například při návrhu vlastních obrázků) nebo nekonvenční myšlení, třeba filozofování o původu vajec a slepic. Je docela dobře možné, že AI nástroje budou nedílnou součástí pracovních aplikací a děti, které budou umět lépe zadávat dotazy, budou mít na pracovním trhu výhodu.
Je důležité nastavit hranice a nezapomínat na rovnováhu – kromě času s obrazovkami by měly mít děti dostatek pohybu, her venku a dalších aktivit.
RODINNÁ DIGI-DOHODA
Nastavte si doma pravidla pro používání technologií, která budou vyhovovat všem.
STÁHNOUT DOHODUPři používání internetu myslete na bezpečnost. Vysvětlete dětem základní pravidla bezpečného chování online a poučte je, jaké údaje nemají sdílet. S těmito dovednosti mohou směle experimentovat a hledat, co je baví a naplňuje.