Řada mladých lidí řeší na sociálních sítích vzhled. Hledají tutoriály na líčení, cvičení na posílení břicha, recepty na zdravější hubnutí. Mezi miliony profilů najdou ale také ty, které radí extrémy – třeba jíst jen 300kcal denně a otevřeně propagují anorexii. Algoritmus Instagramu takové profily dětem aktivně doporučuje.
Nejde o první podobný incident. O tom, že Instagram propaguje extrémní štíhlost, se už psalo – naposledy na konci roku 2021. Ačkoli formálně společnost Meta (pod kterou spadá Instagram a Facebook) proti takovým příspěvkům bojuje, v praxi je tato snaha málo vidět. Důvodem mohou být peníze nebo to, že prostě nestíhá nevhodný obsah filtrovat.
Instagram používá 80 % českých dětí
Studie probíhala pod záštitou univerzity v Berkeley. Instagram samozřejmě používají i české děti a algoritmy, které jim nabízejí příspěvky, fungují všude stejně. Podle nedávného výzkumu Univerzity Palackého v Olomouci využívá Instagram 79,8 % českých dětí a teenagerů ve věku 11 až 17 let.
Třetina českých dětí není spokojená se svou postavou a 34 % uvedlo, že by chtěly zhubnout. (Další třetina by ráda nabrala svalovou hmotu.) Téměř 15 % uvedlo, že právě Instagram je inspiruje ke změně vzhledu.
Část českých dětí se kvůli svému vzhledu setkala i s výsměchem okolí. Častěji se tak ale děje ve fyzickém světě než online. Podle dat v reakci na výsměch 12,5 % dětí omezilo stravu, některé dokonce na minimum.
Kvůli posměškům se začalo 7 % dětí považovat za „tlusté“, navzdory ujišťování dospělých.
Je zřejmé, že české děti jsou taktéž vystaveny tlaku vypadat perfektně. V období dospívání jsou děti často nejisté a mají problémy se sebevědomím. Touze vypadat perfektně tak samy nedokážou vzdorovat a ustát si svou jinakost.
Pohled algoritmů na svět je zkreslený
Podle toho, jaká stránky a příspěvky uživatele na sociální sítí sleduje a komentuje, nabízí algoritmus další a další příspěvky, které by mohly takového uživatele zajímat. Obchodní model sociálních sítí je založen na tom, abychom na nich trávili čas. Proto algoritmus zkouší vše možné, aby nás udržel – včetně extrémnější nebo kontroverzních příspěvků. Nabízí nám ale jen to, co vlastně chceme vidět.
Algoritmy tak vytvářejí takzvané sociální bubliny – uzavřené světy, ve kterých není místo pro jiný názor. Vymanit se ze zakletí takové bubliny je skoro nemožné, ani když v ní vlastně nechcete být. Jde o virtuální svět.
Je přirozené, že se dospívající zajímají o svůj vzhled a životní styl. Důležité je chránit před nezdravými extrémy. Jaký obsah se může dostat k dětem dobře dokumentuje i tento experiment značky Dove:
Příspěvky několika desítek účtů viděly miliony lidí
Výzkumníci odhalili 153 prvotních účtů, které šířily toxický obsah. Překvapí vás ale dosah. Tyto příspěvky vidělo přes 20 milionů uživatelů. Nejmladším přitom bylo pouhých 9 let. (Instagram oficiálně můžete používat od 13. Při registraci ale stačí zadat jiný rok narození, jinak už síť pravou totožnost a věk neověřuje.)
Za dosah může právě zmiňovaný algoritmus. Uživatelům, kteří zveřejňovali příspěvky o hubnutí nebo problémech ve stravování, doporučoval Instagram sledovat další uživatele s podobnými zájmy, včetně účtů, které otevřeně podporovaly poruchy příjmu potravy. Údajně díky této bublině společnost Meta vydělá odhadem 2 miliony dolarů ročně. Pokud uvážíme všechny další účty, které bublinu jen sledují, překročí zisk neuvěřitelných 227 milionů.
Jak chránit děti před extrémy?
Je důležité říct, že sociální sítě nemohou za všechny dětské problémy. Naopak, mohou na nich nalézt věcnou inspiraci a užitečné rady ke . Není na místě, abyste dnes změnili heslo k Wi-Fi a uvěznili děti v minulém tisíciletí. Sociální sítě jen zhorší dětské vnímání sebe sama. Jsou spíše katalyzátor než spouštěč.
♥ MonFit
♥ Dewii_veg
♥ Moje tělo je moje
Problematice psychického zdraví se věnuje Holkazblazince nebo Nevypusť duši. Otázkám nereálných nároků na mužskou krásu zase podcast Hrana od rádia Wave.
Připravili jsme několik tipů, jak budovat v dětech zdravé sebevědomí.
- Děti jsou naše nemilosrdné zrcadlo. I v oblasti sebevědomí jim musíme být vzorem. Neváhejte se před dětmi čas od času pochválit nebo zalichotit i jim.
- Nesrovnávejte děti, ani sebe, s jinými lidmi. A už vůbec ne s celebritami, které jejich vzhled živí.
- Poučte děti, že to, co vidí v televizi, časopisech a na internetu, jsou vyretušované fotografie, nikoli realita. Na sociálních sítích najdete spoustu videí, jak dlouho a pracně se fotografie editují. To je jako srovnávat váš sprint na tramvaj s výkony Usaina Bolta.
- Vyvarujte se doma žertíků v oblasti vzhledu, obzvláště to platí u citlivých puberťáků, kteří si sarkasmus mohou vzít příliš k srdci.
- Kritiku nebo pochvaly směřujte raději na aktivitu než na osobnostní rysy. Lépe je říci „ten výmyk ti jde vážně dobře“ než „Ty jsi moje šikulka“.
- Naslouchejte dětem a ukažte jim, že jsou plnohodnotnými členy rodiny, které respektujete. Nechte si od nich poradit nebo vysvětlit pojmy z oblastí, ve kterých vynikají. Věnujte jim respekt jako jinému dospělému.
- Umožněte dětem zažít si úspěch a pocit sebejistoty – například v rámci nějakého koníčku nebo při plnění domácích povinností.
- Ujistěte děti, že chyby jsou v pořádku – kdo chybuje, učí se. Nedovolte, aby o sobě pochybovaly jen proto, že jim něco nejde hned.