Čím dál více rodičů se snaží zaměřit na zdravé nastavení času u technologií, protože je téměř nemožné vytvořit pro děti prostředí zcela bez obrazovek. S tím jde ale ruku v ruce otázka, jak dohlížet na dodržování nastavených pravidel. Zjistěte, jak regulovat čas u obrazovky, aniž by vás to stálo vaše duševní zdraví.
Rodiče si možná vybaví nejednu situaci, kdy vyhodnotili, že už je čas vypnout pohádku a přejít k jiné činnosti. Ale i přes původní společnou domluvu následoval křik, pláč, smlouvání, házení věcmi, možná dokonce válení po zemi a dožadování se další pohádky.
Rodiče si často přejí, aby mohli limitovat screen-time co nejvíc v klidu a bez záchvatů vzteku, které omezení obrazovky obzvlášť u mladších dětí provází.
RODINNÁ DIGI-DOHODA
Nastavte si doma pravidla pro používání technologií, která budou vyhovovat všem.
STÁHNOUT DOHODU
I proto se pozornost postupně obrací k tomu, jaké preventivní kroky lze udělat, aby pro dítě v předškolním věku bylo jednodušší od obrazovky odejít. Jeden z výzkumů se zaměřil na to, co pomáhá předcházet záchvatům vzteku. Soustředil se na hraní si s hračkami, rodinný čas nebo dovednosti zlepšující exekutivní funkce – to jsou kognitivní procesy důležité pro plánování, rozhodování nebo sebeovládání. Ukázalo se, že obyčejné hraní si je tou nejlepší prevencí.
Proč je reakce dítěte na vypnutí televize tak bouřlivá?
Dítě je zcela ponořeno do digitálního světa. Moderní technologie jsou navrženy tak, aby bylo obtížné se od nich odtrhnout – jak pro dítě, tak pro dospělého. Stimulují mozek natolik, aby bylo pro dětský mozek atraktivní technologie znovu použít.
5 důvodů, proč dítě nedokáže vypnout televizi
Dopaminová past: V popředí stojí dopaminová nálož. Přibližme si, co to vlastně je. Dopamin je chemická látka v našem mozku, která přenáší informace. Místo názvu dopamin se také lze setkat s označením hormon štěstí nebo především hormon odměny.
Dopamin se v mozku uvolňuje, jakmile probíhá něco příjemného – u dětí například v situaci, kdy je pochválíme. Mozek malých dětí se vyvíjí, a proto je na dopamin více citlivý. Je to z toho důvodu, že permanentně hledá činnosti, za které bude odměněn. Protože pochvalami dítě vychováváme, mozek malých dětí je nastavený tak, aby na tento výchovný nástroj dobře reagoval.
Vyhledávání nového a odměna: Náš mozek evolučně reaguje na vyhledávání nového. V dnešní době jsou děti novými a rychlými interaktivními podněty zahlcovány neustále. Všechny ty rychlé střihy nebo jasné barvy dávají mozku dopaminovou nálož, o které byla řeč v předcházejícím odstavci. K tomu všemu se ještě ve hrách nebo videích přidává odměna, výhra, pochvala, což podněcuje nutkání dívat se do obrazovky dál.

Klidné aktivity jsou nuda: Pokud dítě tráví většinu času u obrazovek, tak se rázem čtení, malování nebo procházky venku mohou rychle zařadit do kategorie „nuda“, jelikož při těchto činnostech nic nebliká, nehraje ani nenabízí odměnu.
Obrazovka jako dudlík: Někdy se také z televizní obrazovky nebo tabletu stává sázka na jistotu, když je potřeba dítě utišit a stává se z toho tak návyk v tišení emocí dítěte. Dítě obrazovku vidí jako něco, co mu pomůže překonat silné emoce a uklidní jej. Potom se jí odmítá vzdát. Lze to přirovnat k dudlíku u batolat.
Temperament dítěte: Zcela logicky děti se sklonem k frustraci a intenzivně prožívající emoční reakce jsou citlivější na změny a obtížněji regulují své emoce.
Hra s hračkami jako klíč k zdravějším návykům
Všeobecně se většina aktivit mimo obrazovku jako je čas venku, hraní deskovek, sportování nebo čas s kamarády považuje za vhodné činnosti k vybalancování screen-timu. Volná hra s hračkami, která přináší dítěti potěšení, stojí v popředí. Čím to je?
Děti v předškolním věku se nachází v klíčovém období rozvoje dětské hry. Hra je pro dětský vývoj a mozek naprosto nepostradatelná, jelikož se skrze ni dítě učí řešit problémy, rozvíjí kreativitu a představivost, zlepšuje soustředění, trpělivost a rozvíjí dítě po všech stránkách.
V očích dospělých někdy hra představuje jen zábavu nebo bezúčelné trávení času, ale pro děti jde o přirozený způsob, jakým objevují svět. Hra je jednou z účinných cest, jak pomoct dítěti ventilovat frustraci, uvolnit se a zdravě vyjádřit emoce. Dítě se skrze reálnou hru učí o světě, o tom, jak funguje a vztazích v něm. A v neposlední řadě je dítě jejím aktivním tvůrcem.

Když si děti v batolecím a předškolním věku hrají s hračkami, tak:
- Se podporuje jejich přirozený vývoj mozku.
- Hra nabízí bohatší smyslové podněty než technologie.
- Se podporuje jejich aktivní pohyb.
- Dochází ke zlepšování sociálních dovedností dětí.
Jaký čas u obrazovek je „v normě“?
Dětem do dvou let se nedoporučuje u obrazovek trávit žádný čas. Jedinou výjimkou jsou videohovory, kdy dochází k interakci s rodinnými příslušníky. U předškolních dětí lze dohledat oficiální doporučení v délce jedné hodiny denně.
Jak čas u obrazovek snížit?
- Vyhraďte si čas bez obrazovek, který dodržíte i vy jako rodiče.
- Najděte si společnou sportovní aktivitu.
- Vyhněte se volnému přístupu k obrazovkám.
- Zkuste zamezit pouštění obrazovek jako zvukové kulisy.
- Postupně čas snižujte a nahrazujte jinými aktivitami.
Jak podpořit zdravé hraní?
- Nechte dětem hračky na dostupných a viditelných místech.
- Hračky pravidelně měňte – nechte vytažené na viditelném místě pár hraček a za týden je vyměňte za jiné, které jste původně schovali.
- Zapojte se do hry s dítětem.
- Věnujte dítěti čas u společné hry aspoň na 30 minut týdně, kdy se soustředíte jen na dítě.
- Střídejte různé druhy her (stavebnice, deskovky, figurky, …).
- Spojte hru s pohybem.
- Nebojte se nechat dítě zažít nudu.
👉 10 nejčastějších mýtů: Předškoláci a technologie
👉 Jak vybírat pořady pro nejmenší děti? Zkuste koncept 3C
👉 Mobil a TV nemusí batolatům škodit. Jak si nastavit správnou rutinu?
Mgr. Kamila Ryšánková
Kamila je dětská psycholožka. Věnuje se terapii hrou, stojí za projektem porozumet.cz, jehož cílem je ukázat rodičům jednotlivé vývojové fáze, co patří do běžného vývoje a jak v různých fází s dětmi pracovat. Ve svých kurzech a na Instagramu se snaží pomoci rodičům zorientovat se v obrovském záplavě informací a vychovávat děti s pochopením a laskavostí i k sobě samým.
Článek je součástí projektu Safer Kids Online
Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.