Děti často považujeme za velmi technicky zdatné, protože vyrostly obklopené technologiemi. Ale jsou opravdu tak zběhlé v IT, jak si myslíme? Hovořili jsme s Alenou Kanabovou ze společnosti Accenture, která se podílí na iniciativách zaměřených na digitální vzdělávání dětí. Jaké jsou dovednosti našich dětí ve skutečnosti a jak jim pomoci je posunout ještě dál?
Technicky zdatní nebo závislí na mobilu?
Podle předpovědí bude v budoucnu 9 z 10 pracovních pozic vyžadovat pokročilé digitální dovednosti. České děti budou zřejmě dobře připraveny. Podle výsledků Mezinárodního šetření počítačové a informační gramotnosti (ICILS) jsou v informační gramotnosti nejlepší v Evropě, v globálním měřítku je předstihly jen jihokorejské děti.
Přestože děti používají svá chytrá zařízení téměř neustále, mnoho z nich stále neví, jak je efektivně používat a vyhnout se nadužívání.
Za zmínku stojí ještě jeden údaj: jen 16 % českých dětí pracuje s technologiemi ve škole, v Evropě je to v průměru třetina. Je pravděpodobné, že digitální kompetence se učí samy používáním technologií.
Kdy by mělo začít digitální vzdělávání?
Naučit se pohybovat na internetu bezpečně a používat technologie zdravě je dlouhý proces. Začínat bychom měli postupně v útlém dětství, když nás děti pozorují, jak my sami s technologiemi pracujeme.
„Jakmile dítě dostane své první chytré zařízení,“ radí Alena Kanabová, „rodiče by mu měli dát alespoň základní lekci o digitální bezpečnosti. Měli by ho varovat před vším, s čím se může na internetu setkat, říct mu, co je vhodné, a také společně projít základy digitální bezpečnosti – například proč nesdílet osobní údaje s cizími lidmi nebo, že ne všechno na internetu je pravda. Rodiče by také měli sledovat, které webové stránky jejich dítě navštěvuje.“
Proto doporučujeme vytvořit dětem v operačním systému dětské profily, díky kterým není možné navštěvovat nevhodné stránky. Můžete také nainstalovat rodičovskou aplikaci, která navíc dokáže limitovat čas u obrazovky a pomoci tak budovat zdravé návyky.
„U dětí na základní škole je důležité, abychom je poučili o nebezpečí na internetu, jako jsou internetoví predátoři a phishingové podvody,“ pokračuje Alena Kanabová, „potřebují mít důvěrný vztah s rodiči, aby se v případě, že se setkají s něčím podezřelým nebo znepokojivým, mohly rodičům okamžitě svěřit. Jakmile děti vyrostou, měly by být poučeny o kyberšikaně. Musí vědět, jak reagovat, pokud se stanou terčem. Vedle toho všeho by školy měly děti poučit o tom, jak jejich zařízení fungují, jak fungují aplikace a jak lze některé jejich funkce zneužít,“ dodává.
Jaké jsou největší výzvy v oblasti digitálního vzdělávání?
Technologické vzdělávání klade na školy zcela nové a velmi vysoké nároky ať už jde o vybavení učeben nebo vzdělávání pedagogů.
„V dnešním světě je pro děti stále náročnější udržet si soustředění. Aby si učitelé udrželi zájem žáků, musí udělat plány hodin interaktivnější. Učební osnovy je také třeba pravidelně aktualizovat, aby držely krok s novými technologiemi a nástroji. Tento posun představuje významnou výzvu pro vzdělávací systém, který bude muset tyto problémy dříve či později řešit,“ vysvětluje Alena Kanabová.
Jednou z cest, jak podporovat digitální vzdělávání, je programování. Nemusí se jednat jen o sezení u počítače. Existuje řada stavebnic a programovacích hraček, které podporují analytické myšlení. Nebo si můžete najít programovací hry pro děti: zkuste třeba hru Scratch nebo ScratchJr pro děti do 7 let.
„Programování je vynikající způsob, jak rozvíjet schopnosti řešit problémy, analytické myšlení a odolnost. Učí děti nevzdávat se, když něco hned nefunguje, a podporuje je v hledání nových přístupů a spolupráci s ostatními při řešení problémů. Naučí se samostatně vyhledávat informace na internetu, ověřovat jejich správnost a nevěřit slepě všemu, co vidí. Programování navíc zlepšuje jejich znalosti o kybernetické bezpečnosti tím, že je učí, jak jednotlivé programy fungují a jaká potenciální rizika mohou představovat.,“ říká Alena Kanabová.
Organizace Code.org ve spolupráci se společností Microsoft provedly průzkum zaměřený na to, proč dívky IT nepovažují za atraktivní. Výsledky ukázaly, že mnoho dívek se považuje za kreativní, ale IT jako kreativní obor nevnímají. Přitom právě tvořivost je pro úspěšné programátory a kodéry nezbytná.
Pomůže umělá inteligence zlepšit digitální vzdělávání
Podle Aleny Kanabové AI výrazně zvýší kvalitu digitálního vzdělávání: „S neustálým vývojem nástrojů umělé inteligence se zdá, že by mohly brzy zjednodušit roli učitelů a dokonce umožnit personalizovanější výuku. AI může zohlednit speciální potřeby i poruchy učení a například umožnit lepší proces známkování, který bude lépe odrážet dovednosti dětí. AI také umožňuje vytvořit bezpečný virtuální prostor pro nejrůznější experimenty a také lépe zpřístupnit různé zdroje.“
Děti by měly vědět o nedostatcích AI jako jsou předsudky, dezinformace nebo její zneužití.
Škola hrou
Existuje mnoho vzdělávacích her, které učí děti programování nebo jiným digitálním dovednostem. Nicméně i hry původně vytvořené čistě pro zábavu jsou ve skutečnosti přínosnější, než si možná myslíme.
„Hry přinášejí nepřeberné množství výhod! Tituly jako Roblox nebo Minecraft se využívají pro vzdělávací účely. I žánry jako střílečky nebo závodní hry mají své přednosti. Zlepšují kognitivní a strategické myšlení, zdokonalují reflexy a budují kooperativní dovednosti. Například hra Fortnite se svými nákupy ve hře, jako jsou extra skiny, poskytuje lekce finanční gramotnosti. Děti se učí, že utratit 10 dolarů za virtuální předmět nemusí být tou nejlepší volbou, když šetří vlastní peníze. Mnohé hry navíc předávají lekce z etiky a ukazují, jaký dopad mohou mít naše rozhodnutí na ostatní.“
Často přehlíženým přínosem her je jejich vliv na technologickou zdatnost. Hráči často získají hlubší znalosti hardwaru i softwaru a ovládají své počítače s větší lehkostí a zkušenostmi.
Digitální vzdělávání je pro budoucí úspěch dítěte klíčové. Pomáhá dětem rozvíjet schopnost řešit problémy, efektivní komunikační dovednosti, odolnost a další cenné kompetence, které jsou užitečné i mimo kontext IT. Díky porozumění technologiím, které denně používají, jsou děti lépe připraveny na budoucí pracovní role a mohou se lépe chránit online tím, že rozpoznají nebezpečí, se kterými se mohou setkat.
👉 Rozvoj e-kompetencí je klíč k bezpečnějšímu internetu
👉Další level: Hry, které naučí vaše děti principy kyberbezpečnosti
👉Jak naučit děti chovat se online zodpovědně?
Článek je součástí projektu Safer Kids Online
Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.