Nevíte jistě kolik hodin denně mohou děti používat obrazovky a jak řešit, že telefon používají i u rodinné večeře? Spolu s dětskou psycholožkou Kamilou Ryšánkovou jsme pro vás připravili odpovědi na nečastější rodičovské otázky okolo závislostí a nadužívání.
V článku Vše, co jste chtěli vědět o závislosti a neměli jste se koho zeptat, jsme se dotkli toho, jak poznat závislost od nadužívání. A najdete v něm také doručení na preventivní kroky.
Pokud máte obavu, že se vašemu dítěti situace vymyká z rukou, můžete také oslovit odborníky. Obrátit se na ně můžete třeba zde:
💚 Online adiktologická poradna
💚 Linka bezpečí
💚 Rodičovská linka
💚 Linka důvěry Dětského krizového centra
💚 Poradna E-bezpečí
Závislost není definována časem. Ale spíše tím, že dítě bez technologie nedokáže dělat nic jiného. Za nadužívání můžeme považovat 3 a více hodin u obrazovek. To je mnohem běžnější. Má ale také negativní dopady – například sociální izolaci od vrstevníků nebo nedostatek pohybu.
Co s tím mohu dělat?
O závislosti vypovídají jiné věci než čas, například dítě zanedbává své přátele a koníčky, nebo potřebuje trávit více a více času online. V takovém případě je namístě konzultovat s odborníkem.
Pokud se domníváte, že dítě „jen“ tráví příliš času online, začněte tím, že si společně promluvíte. Některé děti samy cítí, že čas u obrazovky není to pravé. Můžete si vysvětlit, jaká rizika nadužívání má a společně zvážit možnosti.
Pomáhá zavést si režimová opatření, tedy nastavit si limity pro používání obrazovek. K vytvoření zdravých návyků může přispět i vytvoření zón nebo časů bez obrazovek, například během jídla nebo před spaním.
Konkrétní tipy najdetev článku Jak vytvořit rodinnou digitální pohodu?
To že vás dítě občas ignoruje a „civí“ do telefonu má dokonce už i název – a to phubbing.
Pokud vaše dítě, často utíká od rodinných aktivit k obrazovkám, může to znamenat, že používání obrazovky začíná mít přednost před osobními interakcemi. Je možné, že vaše dítě má nakročeno k syndromu FoMO (fear of missing out).
Jak se tento syndrom projevuje so dočtete detailně v tomto článku. Ale je také možné, že se prostě nudí. Ruku na srdce, kdo z nás v pubertě miloval nedělní večery s rodinnou. Ale je také možné, že se takto vyhýbá obtížným rodinným situacím.
Co s tím mohu dělat?
Jako rodič můžu jít dítěti vzorem. Pokud společenské události a rodinné aktivity sám přerušuji telefonem a pracovními aktivitami, tak je vhodné začít u sebe. Můžete si nastavit pravidla a sepsat rodinnou dohodu pro užívání technologií.
Podrážděnost nebo frustrace v takových chvílích mohou být prvními příznaky závislosti. Mohlo by jít o projev tzv. nomophobie (No Mobile Phobie).
Pokuste se zjistit, proč dítě trápí, že nemá zařízení k dispozici – chybí mu hry, zprávy, komunikace s přáteli nebo možná, že mu telefon dodává pocit klidu („kdyby cokoli“).
Spoléhá se vaše dítě na čas strávený u obrazovky kvůli regulaci emocí? Nebo neví, jak jinak trávit volný čas?
Co s tím mohu dělat?
V první řadě si zkuste s dítětem promluvit, jak ono samo situaci vnímá. Možná jde o úzkostné chování, kdy mu skutečně přítomnost v telefonu v kapse dodává pocit, že situaci může kdykoli zvládnout. Možná právě prožívá něco intenzivního (třeba první vyznání lásky).
Pokud jde o symptomy závislosti, můžete zkusit tyto kroky:
✅Omezte notifikace, které by telefon připomínaly. Vypnout je můžete v nastavení telefonu.
✅Určete si čas a místo doma, kde se telefony nepoužívají; například u jídla nebo v ložnici. Pomoci může také pevný režim a limit času, který u telefonu strávíte. Ten můžete kontrolovat pomocí rodičovských aplikací nebo aplikací digitální pohody.
✅Pomáhá se opakovaně vystavit času bez telefonu – například si jej nevzít na trénink, vycházku, víkend.
✅Intenzivnější problémy ale doporučujeme řešit s psychologem nebo adiktologem.
Pokud se vaše dítě snaží skrýt obrazovku, může to znamenat, že se stydí, dělá něco zakázaného anebo intimního. Je možné, že si chce zachovat soukromí (typicky se bude lišit potřeba soukromí u devítiletých a patnáctiletých). Nebo to může souviset s negativními zkušenostmi, jako je kyberšikana nebo grooming.
Co s tím mohu dělat?
Možná jde jen o potřebu soukromí, během důvěrné konverzace s přáteli. Pokud máte obavy z toho, aby dítě nesledovalo nemravný nebo nevhodný obsah, můžete na společné zařízení nainstalovat rodičovskou aplikaci. Ta umožní zablokovat určitý typ stránek.
Obecně ale doporučujeme s dětmi o tom, proč něco není dobré sledovat spíše mluvit a podporovat je v seberegulaci, aby si uměly vybrat to dobré. Ptát se od začátku užívání technologií, zda děti viděly něco, co se jim nelíbilo, co je překvapilo. Ukazovat, že existují i podvodné stránky, deepfakes a další. Vést je ke kritickému myšlení a pokud se jim něco nezdá, tak mohou přijít za rodiči.
Jakmile používání obrazovky naruší čas na učení nebo spánek, může to přispět ke zhoršení školních výsledků. Je možné, že technologie částečně zhoršily soustředění.
Co s tím mohu dělat?
V první řadě je na místě zdůraznit, že malé děti se dovedou soustředit jen chvilku, řádově nižší desítky minut. Dost často jsou děti při učení spíše přehlcené dojmy. Proto doporučujeme nepustit se do úkolů hned po škole, ale dát si chvíli oddych. Pomáhá se před učením vyběhat (ano, pohyb má velký vliv na kognitivní schopnosti dětí).
Zkusit můžete rutinu – tedy učící okénko každý den ve stejný čas. Telefon a počítač ideálně nechte v jiné místnosti. Mohou totiž rozptylovat. Další tipy, jak se lépe soustředit najdete v tomto článku.
Pokud se dítě často obrací k obrazovkám, aby uniklo problémům nebo stresu, přináší chování z krátkodobého hlediska úlevu. Z dlouhodobého hlediska však může zadělávat na větší obtíže.
Pro naše duševní zdraví je důležité setkávat se i s nepříjemnými emocemi. Používání obrazovek jako rozptýlení od emočních problémů nebo konfliktů může bránit v rozvoji důležitých dovedností řešení problémů a regulaci emocí. Tento návyk vede k častějšímu užívání technologií a následně k závislostnímu chování.
Co s tím mohu dělat?
Zjistěte, co se děje. Vytvořte pro dítě bezpečné prostředí. Podpořte dítě ve zdravějších strategiích zvládání stresu a nepříjemných emocí.
Těmi je třeba trénink všímavosti, pojmenovávání emocí – všímání si, co to dělá s tělem a jejich nekritické přijímání, pohyb venku. Omezte čas trávený u obrazovky.
Pokud čas strávený u obrazovky převáží nad fyzickou aktivitou, může to mít negativní vliv na zdraví a přispět k problémům, jako je nadváha, špatné držení těla a snížená hladina energie. Fyzická aktivita je nezbytná pro fyzický i duševní vývoj, pomáhá zlepšovat náladu, soustředění a celkovou pohodu.
Co s tím mohu dělat?
Děti by se měly fyzické aktivitě věnovat alespoň 60 minut denně. Není nutné hned výkonnostní trénink, stačí procházky, koloběžka, kolo.
Pohyb je důležitý i proto, aby vyvážil dlouhé hodiny sezení ve škole. Pokud je to možné, věnujte se aktivnímu pohybu jako celá rodina.
Mít přátele mimo online svět je nezbytné pro rozvoj sociálních dovedností a emoční inteligence. Pokud dítě komunikuje převážně online a má jen omezené množství přátel mimo internet nebo nemá žádné, může přijít o důležité sociální interakce a zkušenosti, které přispívají k jeho celkové pohodě. Taky to přináší jisté výzvy a rizika.
Co s tím mohu dělat?
Zkuste dítě podpořit ve vytváření offline vztahů a vysvětlete, proč jsou důležité (sociální interakce, aktivní naslouchání, neverbální komunikace, společné trávení času mimo domov a další).
Společně si promluvte o rizicích a bezpečnosti na internetu.
Podporujte rovnováhu mezi online a offline přáteli.
Je důležité si uvědomit, že technologie jsou nedílnou součástí moderního života a mohou být užitečným nástrojem, pokud slouží nám a ne my jim. Najít zdravou rovnováhu mezi časem stráveným u obrazovek a jinými aktivitami je těžké, ale nezbytné, aby si děti vytvořili zdravé návyky i do dospělosti. Věříme, že to ale všichni společně zvládnete.