Pokud jste aktivní na sociálních sítích nebo používáte aplikaci Nákupy Google, pravděpodobně jste bombardováni reklamami na Temu, čínské online tržiště. To nabízí velmi nízké ceny ve srovnání s obdobnými službami u jiných českých či západních e-shopů. Typicky tam za pár eur pořídíte sportovní boty, různé nástroje k čištění domácnosti nebo počítačovou klávesnici.
Vzhledem k obrovské rozmanitosti zboží a velkému počtu cenově výhodných nabídek přilákala tato stránka mnoho nakupujících, kteří hledají levnější alternativu k dražším položkám v tuzemských obchodech. Výběr mají obrovský – dle odhadů má e-shop nabízet až desítky milionů položek.
Věděli jste, že pouze čtvrtina českých uživatelů používá v e-shopech unikátní hesla? Ukázal to nejnovější průzkum o našem nákupním chování na internetu.
⇒ 5 kroků, jak se vyhnout podvodům při online nakupování
Vše, co potřebujete vědět o Temu
Temu, západní odnož čínského online gigantu Pinduoduo, nabízí zákazníkům možnost nakupovat přímo od čínských výrobců, kteří jsou známí svými nízkými cenami. Uživatelům také nabízí celou řadu bonusů, například možnost získat kredity nebo slevu na budoucí nákupy, a to buď vytočením si slevy v kole štěstí, nebo tím, že doporučí ostatním lidem, aby na webu také nakupovali.
Není to ale vždy tak růžové, jak by se mohlo na první pohled zdát. Mnohé recenze zákazníků nejsou zrovna oslnivé. Uživatelé Temu často vytýkají nevyžádanou poštu, potíže s vrácením peněz a špatný stav zboží. Objevují se i případy, kdy zboží zákazníkům vůbec nedorazí.
Americká vláda obvinila Temu a dalšího čínského prodejce Shein z možných rizik v oblasti ochrany osobních údajů, což může opět rozvířit obavy, které již nějakou dobu obklopují praktiky sociální sítě TikTok s kořeny v Číně.
Podvodníci budou vždy tíhnout tam, kde je nejvíce uživatelů. Měli bychom proto počítat s tím, že se na čínského prodejce s oranžovou značkou budou pravděpodobně čím dál víc zaměřovat.
Top 5 podvodů na Temu
1. Nahé fotky celebrit
Pokud chcete získat kredity nebo odměny z nákupu na Temu, jednou z možností je doporučit tržiště ostatním a poskytnout jim svůj doporučující kód. Podvodníci však využívají sociální sítě, aby uživatele přiměli k zadávání těchto kódů pod falešnou nabídkou. Jejich trikem je například zveřejnit lechtivé fotografie celebrit (např. na Twitteru, TikToku atd.) se zprávou, která naznačuje, že uživatelé se mohou dostat k dalším podobným fotkám, pokud zadají svůj kód do Temu. Žádné další fotky samozřejmě uživatelé neuvidí a podvodník jednoduše sbírá další a další doporučující kódy.
Výhody pro Fortnite a Roblox
V tomto případě podvodník zveřejní na sociálních sítích příspěvek, v němž tvrdí, že uživatelé mají přístup k bezplatné dárkové kartě Roblox Robux, která jim umožní zakoupit vylepšení pro jejich avatary nebo si na webu koupit pro své herní postavy speciální schopnosti. Jediné, co musí pro získání odměny udělat, je zadat doporučující kód na Temu. Dalším oblíbeným lákadlem je také falešná nabídka „skinů“ (převleků) pro postavy ve hře Fortnite. Podvodník jednoduše využívá zvědavosti uživatelů sociálních sítí a skutečnosti, že Temu a široká nabídka zboží na tomto online tržišti stále nejsou všeobecně známé.
⇒ 5 velkých otázek kolem virtuální reality
Zboží nápadně připomínající známé značky
Ačkoli sesterská společnost Pinduoduo figuruje na americkém seznamu jako tzv. „Notorious Markets for Counterfeit Products and Piracy“, nic nenasvědčuje tomu, že by prodejci na Temu nabízeli padělané výrobky. Objevily se však zprávy o výrobcích, které se již pohybují blízko hranic porušování ochranných známek a patentů. Pokud uživatel zadá do vyhledávače například „Apple“, může se mu zobrazit vzhledově podobné zboží za zlomek ceny. Pokud to včas neodhalí, po rozbalení doručeného zboží ho pravděpodobně čeká nemilé překvapení.
Spolupráce s celebritami
Dalším podvodem na sociálních sítích, který využívá přitažlivou sílu Temu, jsou falešné příspěvky celebrit nebo influencerů, kteří vypadají, že mají placené partnerství s tímto čínským obchodem. Konečným cílem je i zde přesvědčit fanoušky, aby navštívili stránky, zadali slevový kód a zakoupili si tak zlevněné zboží. Opět se však o žádnou takovou dohodu s celebritami nejedná a získané kódy podvodníkovi pouze opět připisují další bonusy.
Podvodná reklama a spam
Pozor byste si měli dát také na reklamu na webových stránkách a nevyžádané e-maily slibující obrovské slevy. Využívají klasické techniky sociálního inženýrství, jako je vytváření pocitu naléhavosti prostřednictvím časově omezených a úžasných nabídek. Pokud na ně kliknete, dostanete se na věrohodnou kopii webu v podobě phishingové stránky. Zadáte-li údaje o své platební kartě, s velkou jistotou skončí v rukou útočníků.
Jak zůstat v bezpečí při nakupování na Temu
- Nikdy neklikejte na odkazy v nevyžádaných e-mailech nebo na reklamy.
- Pokud chcete zkontrolovat nabídku od Temu inzerovanou online, navštivte přímo oficiální stránky tržiště.
- Neukládejte si platební údaje do svého účtu. Nastavte si také dvoufaktorové ověřování (2FA), aby byl váš účet chráněn více než jen heslem. Temu nyní nabízí 2FA ověření prostřednictvím SMS.
- Dávejte pozor na nabídky, které po vás požadují zadání doporučujícího kódu na Temu – zejména na ty, ve kterých vystupují známé osobnosti.
- Vždy si pečlivě prohlédněte, co kupujete, abyste se vyhnuli pozdějšímu zklamání.
- Temu sice nabízí speciální nabídky a nízké ceny, ale až příliš senzační akce budou pravděpodobně podvod. Pamatujte – pokud zní nabídka až příliš dobře na to, aby to byla pravda, pravděpodobně to pravda vskutku není.
V neposlední řadě dávejte pozor na to, kolik údajů o sobě zveřejňujete a jaké druhy oprávnění aplikaci Temu nebo jakékoli jiné mobilní aplikaci udělujete.
Co na to říkají kyberbezpečnostní experti?
„Temu jako jiné nákupní aplikace sbírá osobní údaje, které jsou potřebné k uskutečnění nákupu. Dále sbírá například i data o zařízení, o používání služby a také údaje o poloze. Uvádí, že tyto informace může sdílet se třetími stranami, např. se svými přidruženými společnostmi. Pokud tyto společnosti sídlí v Číně, bude nakládání s daty uživatelů podléhat tamější legislativě, a tedy nemusí být v souladu s evropskými principy a standardy zpracování dat,“ říká Vladimíra Žáčková z ESETu.
Zde je několik tipů, co dělat, pokud se obáváte, že aplikaci Temu nebo mnoha dalším online obchodům a tržištím prozradíte příliš mnoho svých osobních údajů.