Facebook umožní vypnout algoritmus: co dalšího přináší DSA?

Akt o digitálních službách neboli DSA je nové nařízení EU, které mění pravidla pro velké internetové hráče. Nově mají větší zodpovědnost za svůj obsah a musejí být transparentní. Přečtěte si, co se změní pro vás.
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Možná už jste zaslechli, že Facebook nebo TikTok umožní uživatelům vypnout algoritmy a sledovat jen své přátele. Od tohoto týdne se totiž velké internetové platformy musejí řídit novou normou Digital Services Act (DSA, v češtině Akt o digitálních službách). V důsledku budou mít evropští uživatelé ještě větší kontrolu nad svými daty a obsahem. Pojďme se podívat, co novinka přináší.

DSA (Digital Services Act) je soubor pravidel, který má za cíl donutit velké internetové platformy, jako jsou Facebook, YouTube, TikTok, X (Twitter) , Wikipedie nebo Google, aby více bojovaly proti šíření nelegálního obsahu. Má také zprůhlednit doručování příspěvků a reklam.
Dosud byl internet tak trochu divoký západ, kde si ti velcí a silní mohli diktovat. Evropská unie se dlouhodobě snaží internet zkrotit a přiznat co nejvíce práv uživatelům těchto platforem.

Nová pravidla mají vést k větší transparentnosti ohledně toho, jak fungují jejich interní algoritmy. Online platformy jsou zodpovědné za rizika vyplývající z používání jejich služeb (zejména se to týká dezinformací, kyberkriminality  a dalších sociálních rizik).

Akt vznikl už v říjnu 2022, aplikovatelným v celé EU bude v únoru 2024, ale již od 25. srpna jej musí dodržovat největší platformy a vyhledávače, například Facebook, Instagram, X (Twitteru),TikTok; vyhledávač Google a encyklopedie Wikipedii, tržiště AliExpress, Amazon, Zalando a další.

Vypněte algoritmy a zapněte přátele

Díky nařízení budou mít uživatelé lepší přehled o tom, co se jim zobrazuje a proč. Ale také budou moci vypnout „personalizované“ feedy, které jim servíruje algoritmus sociální sítě na základě jejich zájmů, a zapnout si přehledy s příspěvky přátel v chronologickém pořadí.

Není tajemstvím, že sociální sítě jsou návykové a algoritmy tuto závislost jen podporovaly. Je tedy možné, že změny umožní uživatelům používat sítě zdravěji.

Jaké změny zavádí Facebook a Instagram popsal Nick Clegg, prezident společnosti Meta pro globální záležitosti: „Nyní dáváme naší evropské komunitě možnost zobrazovat obsah v Reels, Stories, Vyhledávání a dalších částech Facebooku a Instagramu, který není hodnocen pomocí AI systémů společnosti Meta. Například na Facebooku a Instagramu budou mít uživatelé možnost prohlížet si Stories a Reels pouze od lidí, které sledují, seřazené chronologicky od nejnovějšího po nejstarší. Budou si také moci zobrazit výsledky vyhledávání založené pouze na slovech, která zadají, a nikoli personalizované speciálně pro ně na základě jejich předchozí aktivity a osobních zájmů.“

TikTok podobnou změnu představil už na začátku srpna.

Radikální změny se ale zatím v uživatelských feedech neobjevily. Sítě sice vypnutí algoritmem doporučených příspěvek umožní, ale poněkud nepřehledně (obvykle musíte otevřít speciální kartu, algoritmy jsou stále ve výchozím nastavení zapnuté). Pravidla se týkají jen Evropanů, zda se možnost vypnout si feed od algoritmu časem rozšíří i do jiných částí světa, není jisté.

Důraz je kladen na transparentnost. Firmy jsou povinné hlídat dodržování pravidel a zákonů a pokud nějaký obsah smažou, musejí uživatelům jasně vysvětlit, proč se tak stalo. Obsah, který by na sítích neměl být, ale Akt nedefinuje. Co tedy sociální síť označí jako dezinformaci nebo nevhodný příspěvek, je stále jen na jejím uvážení a vnitřních pravidlech.

Nahlášení nelegálního obsahu musí být nyní snáze dostupné. Amazon, který jinak patří mezi nejvýraznější odpůrce nových pravidel, zpřístupnil nový kanál pro nahlášení podezřelých produktů.

Sítě vám řeknou, jak na vás cílí reklamu

Dříve bylo běžné, že zadavatel reklamy cílil jiné sdělení na různé uživatele. Typické to pak je zejména pro marketing politických stran. Nebylo výjimkou, že se jednotlivé inzeráty pro různé cílové skupiny i popíraly. Nově není možné cílit reklamu podle citlivých údajů jako politické přesvědčení, zdravotní stav, etnická příslušnost nebo sexuální orientace.

Platformy s více než 45 miliony uživateli měsíčně by měly jasně deklarovat, jakým způsobem cílí reklamy na své uživatele. Zcela zakázáno je cílit jakoukoli reklamu na nezletilé uživatele.

Vědci budou moci zkoumat DNA sociálních sítí

Všechny dotčené platformy budou muset zpřístupnit svá data akademikům. Ti tak budou moci zkoumat, jak přesně sociální sítě fungují a v podstatě tak detailně analyzovat DNA algoritmů. To je převratná novinka, která snad umožní vědcům lépe zkoumat vliv internetu na lidské chování.

Neznamená to ale, že odteď kdejaký studentík bude moci nahlížet do “genofondu” TikToku. Proces je poměrně zdlouhavý a má řadu bezpečnostních pojistek. Pokud bude mít akademická instituce (nebo vládní úřad) zájem zkoumat konkrétní platformu, musí připravit žádost, popsat svou metodologii a také to, jak hodlá osobní data chránit. Musí se také zavázat, že své závěry publikuje veřejně.

Následně musí schválit žádost národní koordinátor – tím má být zajištěno, že instituce, která data požaduje, pracuje ve veřejném zájmu a nechce pouze nekale získat know-how a data. Platforma má za určitelných podmínek možnost přístup k datům odmítnout.

DSA v kostce

Akt o digitálních službách je další z řady legislativních novinek, kterými se EU snaží regulovat nepřehledný online trh. Pro uživatele se příliš nezmění, budou mít pouze více možností přizpůsobit si sociální sítě podle sebe a snáze se vyhnout rizikovému obsahu nebo produktům na e-shopech.
Cílem je přimět platformy lépe hlídat, co se na jejich službách děje a blokovat podvody a kriminální obsah. Ruku v ruce s tím jde také transparentnost v tom, jak algoritmy fungují a proč vám ukazují konkrétní příspěvky.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat
Češi slaví Vánoce tradičně, drží ale digitální půst

Moderní Vánoce: V Česku jsme tradiční, sociální sítě během Štědrého dne využíváme méně

K večeři kapr a bramborový salát jedině s vajíčkem a hráškem. Dárky nosí Ježíšek nejčastěji pod živý stromeček se špičkou. Používání technologií se během vánočních svátků snažíme omezovat. Uváděli to Češi všech věkových kategorií v nejnovějším průzkumu společnosti ESET.
Přečíst článek