Co se stane, když budete na Facebooku všechno „lajkovat“

Dva dny tento měsíc Honan „lajkoval“ na Facebookutotálně vše – věci, které se mu opravdu líbí, věci, které ho nezajímají, i to, co ve skutečnosti nenávidí. Označoval statusy, obchodní značky i obrázky.

A jelikož Facebook není jen náhodný proud náhodných statusů, ale propracovaný komplex algoritmů, které reagují na každou vaši aktivitu, změna na sebe nenechala dlouho čekat.

Trvalo pouhé dva dny, než se Honanova zeď příspěvků kompletně změnila.

Zde je pár souvislostí, které objevil

Okamžitý útok inzerentů a značek

“Když jsem šel do postele první den a díval se na mé nové příspěvky, nahoře (v daném pořadí) bylo: Huffington Post, Upworthy, Huffington Post, Upworthy, a Levi’s ad, Space.com, Huffington Post, Upworthy, The Verge, Huffington Post, Space.com, Upworthy, Space.com.“

 Politické názory

Po „lajknutí“ jediného proizraelského příspěvku, byl Honan okamžitě zaplaven podobně orientovaným obsahem. To ukazuje, jak nám algoritmus založen na „podobném“ obsahu může ovlivnit vnímání světa resp. jak nám teoreticky servíruje obsah vhodný jenom pro nás.

Přátelé vás budou rychle nenávidět

Samozřejmě se nezmění pouze vaše zeď příspěvků, ale automaticky i vašich přátel. Facebook začne velice rychle přátele spamovat příspěvky, které Honan označil.

A to celý pokus trval jen dva dny – a přesně v tomto bodě se Honan rozhodl ukončit experiment a začal se všem přátelům omlouvat.

Proto se před „lajknutím“ zkuste zamyslet. Opravdu se mi příspěvek líbí? Můžu s čistým svědomím doporučit mým přátelům?

Exit mobile version