E-mail je tu s námi už desítky let. Zůstává základním stavebním kamenem naší osobní i pracovní komunikace, a to i přes rostoucí popularitu sociálních sítí a mobilních komunikačních aplikací. V současné době je na světě odhadem 4,1 miliardy uživatelů e-mailu, přičemž v loňském roce bylo každý den odesláno a přijato 306 miliard e-mailů.
A právě možná proto jsou naše e-mailové účty cílem celé řady útoků. Pro hackery je napadení naší e-mailové schránky a únos našeho účtu především cestou, jak se přes resetování hesel k různým službám dostat k našim dalším účtům. Na následujících řádcích se tak blíže podíváme na to, jak takový útok vůbec odhalit, jak svůj e-mailový účet obnovit, zabezpečit a znovu se nestat obětí.
Proč je náš e-mail tak lákavým cílem?
Největší peněžní hodnotu mají pro útočníky naše citlivá data, o kterých možná ani netušíme, že je naše e-mailová schránka ukrývá. Možná jste posílali výpisy z účtu svému účetnímu. Nebo nájemní smlouvu se svými kontaktními údaji svému pronajímateli. Nebo máte v e-mailové schránce uloženou citlivou komunikaci se svým právníkem či lékařem.
Na základě těchto údajů z nás útočníci mohou vylákat další informace a využít je při phishingovém útoku nebo vishingu. Kromě výše zmíněného mohou ale také:
- Vést útok označovaný jako credential stuffing, při kterém se útočníci spoléhají na to, že uživatelé používají stejná přihlašovací jména i na jiných účtech. Ty se pomocí automatizovaného softwaru pokusí také napadnout.
- Resetovat naše další účty. Většina webových stránek, kde máme zařízený svůj účet, umožňuje zasílat odkaz pro resetování. Po únosu našeho e-mailového účtu se útočník k tomuto odkazu snadno dostane a využije toho ke změně dalších hesel.
- Odesílat nevyžádané / phishingové / škodlivé e-maily všem našim kontaktům.
Existuje bohužel mnoho cest, jak mohou útočníci proniknout do naší e-mailové schránky a získat údaje o našem účtu. Kromě dnes již poměrně známé metody získání přístupů prostřednictvím podvodného e-mailu, mohou také:
- Uhádnout heslo nebo ho získat prostřednictvím útoku hrubou silou pomocí automatizovaného softwaru.
- Ukrást přihlašovací údaje od poskytovatele, u kterého jsme se v minulosti zaregistrovali. Přestože heslo může být zašifrované, algoritmus lze někdy prolomit.
- Ukrást heslo, pokud jsme se přihlašovali přes veřejnou síť Wi-Fi nebo sdílený počítač.
- Ukrást údaje prostřednictvím škodlivého kódu, který jsme si stáhli do zařízení.
Jak zjistit, zda nebyl e-mailový účet napadený?
To, zda byl e-mailový účet napaden, lze s jistotou určit podle následujících ukazatelů:
- Nepoznáváte e-maily v odeslaných a doručených zprávách.
- Do účtu se nedostanete kvůli změně hesla, kterou jste neprovedli.
- Přátelé si stěžují na spam, který přichází z vaší adresy.
- Různé webové stránky a aplikace vám zasílají žádosti o změnu hesla.
- Poskytovatel e-mailu vás upozorní na vícenásobné přihlášení z neznámých IP adres a míst.
S prověřením celé situace pomůže také webová stránka HaveIBeenPwned.com, která má přístup k rozsáhlé databázi prolomených e-mailových účtů a kde svou adresu můžete zkontrolovat. Kontrolu a tipy na zabezpečení nabízejí také sami poskytovatelé účtů. Společnost Google umožňuje zkontrolovat nedávnou aktivitu na vašem účtu nebo provést kontrolu zabezpečení, ve které můžete dohledat například nová přihlášení. Ostatní e-mailové služby poskytují podobné možnosti a nabízejí také podrobné návody, jak napadený účet obnovit (Seznam či Outlook.com).
A co dělat, aby se situace už neopakovala?
V případě napadení e-mailové schránky je důležité zachovat klid. Kromě samotné obnovy účtu je dobré myslet i na své kontakty a informovat je zasláním zprávy ve slepé kopii (BCC) nebo prostřednictvím sociálních sítí.
Pro lepší zabezpečení lze prakticky okamžitě provést tato opatření:
- Změnit svá e-mailová hesla a všechna další hesla, která jsme opakovaně používali pro jiné webové služby.
- Zapnout vícefaktorové ověřování, které sníží riziko převzetí kontroly nad účtem.
- Provést kompletní kontrolu počítače pomocí antivirového softwaru.
- Neposkytovat a nevyplňovat v online formulářích žádné osobní nebo přihlašovací údaje, pokud takovou výzvu obdržíte od neznámého odesílatele (e-mailem, textovou zprávou, prostřednictvím sociálních sítí atd.).
- Nepřihlašovat se k e-mailu na veřejné síti Wi-Fi nebo na sdíleném počítači.