Na internetu často nakupuje více než polovina Čechů, třetina nakupuje příležitostně a jen 3 % lidí uvedla, že online nenakupují nikdy. Stále raději nakupujeme online mimo Česku republiku. Češi ale nepoznají, zda je vybraný obchod bezpečný, vyplynulo z našeho průzkumu.
Také nakupujete rádi na internetu? Zopakujte si, jak si chránit osobní údaje:
Suverénně nejčastěji nakupujeme z chytrého telefonu (69 %), na druhé místě skončil notebook s 53 %. Platíme nejčastěji kartou online nebo přes virtuální peněženky Google Pay či Apple Pay. Potíž je v tom, že obecně podceňujeme zabezpečení telefonu, údaje z karet tak vystavujeme riziku.
„Opakovaně sledujeme, jak mezi lidmi panuje názor, že mobilní telefon není takovým cílem hackerů jako počítač. Opak je ale pravdou, útočníci jsou mistři v přizpůsobení se vývoji. Obliba využívání telefonů roste a my v nich dnes uchováváme řadu osobních a citlivých údajů. Útočníci na ně mohou zaútočit různými způsoby, například podvodnými SMS zprávami s odkazy na nebezpečné webové stránky,“ říká Jakub Souček, vedoucího našeho týmu, který monitoruje kyberkriminální aktivity.
Základem je, aby bylo dobře zabezpečené zařízení, ze kterého nakupujeme. V notebooku má bezpečnostní program 65 % lidí, na telefonu jen 56 %. Paradoxně ale platby a peníze na kartách si chráníme docela dobře.
Češi využívají vícefázové ověření plateb, nastavují si limity na kartě, někteří používají virtuální karty nebo mají oddělenou kartu pro nákupy online. To jsou všechno jednoznačně vynikající kroky, jak snížit rizika. Neméně důležité je to, v jak důvěryhodném obchodě platíme.
E-shop musí být bezpečný, říkají Češi
Právě bezpečnost nákupu je rozhodující kritérium pro většinu Čechů. Dále se vybíráme, kde nakoupit podle toho, zda máme s e-shopem dřívější dobrou zkušenost a podle podmínek nákupu (jako je třeba cena za dopravu).
Jak ale vyhodnotíme, že je daný obchod bezpečný, když je to důležité?
- 83 % lidí se orientuje podle dřívější zkušenosti
- 57 % dá na recenze
- 55 % se řídí značkou
- 40 % si nechá poradit od přátel a rodiny.
Tato kritéria ale hlediska kybernetické bezpečnosti nejsou 100%. Měli bychom se zajímat spíše a to, aby adresa začínala znaky https://, přísné nároky na bezpečnost hesla či ověření přihlášení pomocí druhého faktoru.
Jak poznat bezpečný e-shop?
„Známé značky představují dobré reference i s ohledem na bezpečnost nákupu, jsou ale často zneužívány kyberpodvodníky. Ti dokáží vytvořit věrohodnou kopii známého e-shopu i s falešnými recenzemi na produkt nebo službu,“ doplňuje Souček.
Na falešný internetový obchod nás může upozornit několik věcí:
- podivně znějící internetová adresa e-shopu
- jeho zabezpečení, které můžeme například zjistit kliknutím na ikonu nastavení na začátku adresního řádku v prohlížeči
- text na webu je strojově přeložený
- některé části nejsou vůbec přeloženy do češtiny
- nekonzistentní formátování textu napříč webem
- některé odkazy se zobrazují v nestandardním formátu
- chybí adresa firmy, kontaktní údaje na ni (pretujte e-mail a telefon před formulářem)
- chybí obchodní a reklamační podmínky
„Spotřebitele opakovaně upozorňujeme, aby věnovali pozornost tomu, kde nakupují a ještě předtím, než učiní závazné kroky, aby si ověřili důvěryhodnost prodávajícího a věděli, s kým smluvní vztah uzavírají. Kdo je provozovatelem e-shopu, kde sídlí, zda uvádí své kontaktní údaje a obchodní podmínky. Pokud tyto údaje nemá, subjekt je anonymní, neinformuje řádně například o právu na vrácení zboží nebo uplatnění práv z vadného plnění, doporučujeme zvolit jiného prodejce,” říká mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba. ČOI.
Při používání bezpečnostního řešení společnosti ESET jstechráněni i před těmito rizikovými e-shopy.
Nenaleťte kyberšmejdům
Nákupy online mohou přijít draho. Nakupujte na e-shopech z celého světa bez starostí díky ESET.
VYZKOUŠET ZDARMA