Češi nakupují z mobilu. Jak tím riskují?

Na internetu často nakupuje více než polovina Čechů, třetina nakupuje příležitostně a jen 3 % lidí uvedla, že online nenakupují nikdy. Stále raději nakupujeme online mimo Česku republiku. Češi ale nepoznají, zda je vybraný obchod bezpečný, vyplynulo z našeho průzkumu.

Také nakupujete rádi na internetu? Zopakujte si, jak si chránit osobní  údaje:

Suverénně nejčastěji nakupujeme z chytrého telefonu (69 %), na druhé místě skončil notebook s 53 %. Platíme nejčastěji kartou online nebo přes virtuální peněženky Google Pay či Apple Pay. Potíž je v tom, že obecně podceňujeme zabezpečení telefonu, údaje z karet tak vystavujeme riziku.

Opakovaně sledujeme, jak mezi lidmi panuje názor, že mobilní telefon není takovým cílem hackerů jako počítač. Opak je ale pravdou, útočníci jsou mistři v přizpůsobení se vývoji. Obliba využívání telefonů roste a my v nich dnes uchováváme řadu osobních a citlivých údajů. Útočníci na ně mohou zaútočit různými způsoby, například podvodnými SMS zprávami s odkazy na nebezpečné webové stránky,“ říká Jakub Souček, vedoucího našeho týmu, který monitoruje kyberkriminální aktivity.

Základem je, aby bylo dobře zabezpečené zařízení, ze kterého nakupujeme. V notebooku má bezpečnostní program 65 % lidí, na telefonu jen 56 %. Paradoxně ale platby a peníze na kartách si chráníme docela dobře.

Češi využívají vícefázové ověření plateb, nastavují si limity na kartě, někteří používají virtuální karty nebo mají oddělenou kartu pro nákupy online. To jsou všechno jednoznačně vynikající kroky, jak snížit rizika. Neméně důležité je to, v jak důvěryhodném obchodě platíme.

E-shop musí být bezpečný, říkají Češi

Právě bezpečnost nákupu je rozhodující kritérium pro většinu Čechů. Dále se vybíráme, kde nakoupit podle toho, zda máme s e-shopem dřívější dobrou zkušenost a podle podmínek nákupu (jako je třeba cena za dopravu).

Jak ale vyhodnotíme, že je daný obchod bezpečný, když je to důležité?

Tato kritéria ale hlediska kybernetické bezpečnosti nejsou 100%. Měli bychom se zajímat spíše a to, aby adresa začínala znaky https://,  přísné nároky na bezpečnost hesla či ověření přihlášení pomocí druhého faktoru.

Jak poznat bezpečný e-shop?

Známé značky představují dobré reference i s ohledem na bezpečnost nákupu, jsou ale často zneužívány kyberpodvodníky. Ti dokáží vytvořit věrohodnou kopii známého e-shopu i s falešnými recenzemi na produkt nebo službu,“ doplňuje Souček.

Na falešný internetový obchod nás může upozornit několik věcí:

Spotřebitele opakovaně upozorňujeme, aby věnovali pozornost tomu, kde nakupují a ještě předtím, než učiní závazné kroky, aby si ověřili důvěryhodnost prodávajícího a věděli, s kým smluvní vztah uzavírají. Kdo je provozovatelem e-shopu, kde sídlí, zda uvádí své kontaktní údaje a obchodní podmínky. Pokud tyto údaje nemá, subjekt je anonymní, neinformuje řádně například o právu na vrácení zboží nebo uplatnění práv z vadného plnění, doporučujeme zvolit jiného prodejce,” říká mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba. ČOI.

Nejste si jisti e-shopem? Ověřte si jej v seznamu seznam rizikových obchodů na adrese www.rizikove.cz. ČOI tuto stránku aktualizuje denně.
Při používání bezpečnostního řešení společnosti ESET jstechráněni i před těmito rizikovými e-shopy.

Nenaleťte kyberšmejdům

Nákupy online mohou přijít draho.  Nakupujte na e-shopech z celého světa bez starostí díky ESET.

VYZKOUŠET ZDARMA

Exit mobile version