Češi a technologie na Štědrý den: digitální zlaté prasátko neuvidíme

jak používáme o vánocích sociální ístě

Vánoce jsou časem, kdy se rodiny scházejí a užívají si společné chvíle. Zajímalo nás, jak Češi používají technologie během Štědrého dne, zda trávíme více času offline s rodinu. Překvapivě ani ne, digitální detox si dopřává jen velmi málo lidí a ještě zejména těch do 25 let.

Češi jsou spíše technologičtí nadšenci – 53 % využívá technologie na Štědrý den stejně jako kdykoli jindy, loni to bylo jen o pár procent méně (49 %). Pětina Čechů používá technologie aktivně dokonce více, a to buď ke sledování filmů nebo ke komunikaci s blízkými. Jen desetina technologie omezuje.

Největší výkyvy v používání technologií oproti běžným dnům vidíme u mladých lidí do 25 let. A to oběma směry. Je pro ně běžnější úplně odkládat chytrá zařízení, stejně jako trávit více času sledováním filmů nebo poslechem hudby. Zarazilo nás, že velmi málo mladých lidí používá technologie častěji ke komunikaci s blízkými,“ dodává k výsledkům náš marketingový ředitel Michal Červenka.

Digitální zlaté prasátko moc Čechů neuvidí: digitální půst si ordinuje jen 5 % z nás. Platí to zejména pro mladé lidi do 24 let.

Podle dat si digitální půst dopřávají nejčastěji lidé žijící takzvaně single. Důvodů může být více. Jedním z nich může být zahlcení sítí fotkami rodin a párů v době svátků, které mohou vytvářet velký tlak. Dalším z důvodů je například potřeba zaměřit se na sebe a svůj osobní růst či prostor pro zařazení digitálního půstu. Takový digitální detox nám dává možnost prohloubit rodinné vztahy a vytvořit poklidnou vánoční atmosféru. Díky tomu se zpravidla vyhneme nadměrnému tlaku na sociálních sítích a nevytváříme si tak iluzi „dokonalých“ Vánoc. A právě i díky tomu si můžeme užít vánoční svátky více vědomě,“ radí psycholožka Kamila Ryšánková.

Na vánoční pohádku se dívá polovina Čechů

Jsme národ milovníků vánočních pohádek. Více než polovina Čechů sleduje pohádky včas uvedení. Oproti roku 2023 už nejsou filmy v přesný čas vysílání zajímavé pro mladší diváky. Zpětné přehrávání využívají spíše mladší lidé do 24 let.

Desetina Čechů pak dá přednost sledováni VOD služeb (jako je Netflix, Disney+, Voyo nebo Prima+). Téměř pětina lidí ale televizi nezapne vůbec, tráví čas offline například četbou nebo hraním deskových her. Nejčastěji takto odpovídali lidé s vysokoškolským vzděláním.

Nemění se počet lidí, kteří zůstávají na Štědrý den offline a televizi nepouští. Od roku 2022 tráví Štědrý den bez televize desetina Čechů. Výrazně častěji se tak letos rozhoduje generace Z. V roce 2023 sledování filmů vynechala jen 2 % z nich, letos to plánuje 7 %,“ doplňuje Michal Červenka.

Dárky musí jít zabalit do krabice

Nejpopulárnější jsou fyzické dárky, třetina lidí pořizuje dárkové poukazy a čtvrtina daruje peníze. Velký rozdíl je hlavně mezi generacemi: fyzické dárky dávají častěji mladí lidí, senioři raději dávají peníze.

Nejčastěji kupujeme dárky nové. Více než třetina (37 %) respondentů uvádí, že dárky (také) vyrábí, první volbou je vlastnoruční výroba jen ve 4 % případů.

Necelá třetina (27 %) sáhne pro rozbaleném zboží, které je ale nepoužité a čtvrtina část dárků kupuje z druhé ruky.

Přestože by se mohlo zdát, že technologie by mohly narušit tuto tradiční atmosféru, náš průzkum naznačuje, že jsme si našli způsob, jak je začlenit do vánočních oslav.  Ať už s telefonem v ruce nebo bez něj, důležité je, že Vánoce zůstávají obdobím radosti a sdílení. Přejeme vám krásné a klidné svátky plné pohody a štěstí.

Exit mobile version