Metaverse si můžete představit jako technologickou infrastrukturu, svět, který umožňuje lidem a jejich vztahům s ostatními překračovat fyzické a geografické hranice. Proto ho lze také označit za novou a výrazně rozšířenou verzi internetu, která bude zahrnovat nepřetržitě sdílené 3D prostory propojené s virtuálními světy. Ostatně už nyní se populární multiplatformní online hry, jako jsou Fortnite, Roblox, Minecraft a Second Life, samy rozrůstají do podoby metaverse.
⇒ Hrozby pro Android: Na jaké mobilní hry si dát pozor?
Nová realita pro koncerty i trh s nemovitostmi
Nenechte se zmást – metaverse se týká dětí i dospělých. Dětem umožňují tyto nové virtuální světy nejen hrát si, ale také vzájemně komunikovat, vytvářet vztahy, zlepšovat svou kreativitu a mnoho dalšího. Vedle her se ale můžete setkat už i s virtuálním trhem s nemovitostmi, který nabízí například platformy Decentraland nebo The Sandbox.
Milník v podobě virtuálního koncertu
K zásadnímu zlomu v mladé historii metaverse došlo v roce 2020, kdy se ve Fortnite uskutečnil koncert populárního rappera Travise Scotta. K akci se v jednu chvíli připojilo dokonce více než 12 milionů uživatelů po celém světě. Hráči mohli audiovizuální show nejen obdivovat prostřednictvím obrazovky, ale také si ji virtuálně užívat současně se svými přáteli. Svou verzi metaverse buduje například i rapper Snoop Dog.
Myšlenka metaverse nadchla i takovou osobnost technologického světa, jako je Mark Zuckerberg. Na konci roku 2021 přejmenoval svou společnost Facebook na Meta, čímž finálně potvrdil svůj zájem o vznikající virtuální svět. Jeho vizí je vytvořit metaverse, který bude dostupný 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a pro každého, kdo má vhodné brýle pro virtuální realitu a kryptopeněženku. Tato nová platforma by uživatelům všech věkových kategorií otevřela nekonečné množství možností – od virtuálních prohlídek galerií přes hry s přáteli a výlety na fantastické planety až po různé formy vzdělávání a finanční investice.
Ani v Česku nezůstáváme pozadu…
Mezi pokročilé virtuální světy se řadí také český projekt Somnium Space. Jedná se opět o virtuální prostor, ve kterém se pohybují avataři (digitální dvojníci) uživatelů. Ti se mohou setkávat buď jen s dalšími hráči a účastníky, nebo naplno v této rozšířené realitě něco budovat. Pro placení využívá tato platforma kryptoměnu ether (ETH).
Zdroj: Lupa.cz.
Budoucnost v metaverse ale nemusí být jen růžová…
Kolem metaverse je však mnoho nezodpovězených otázek. Asi nejdůležitější z nich je, jak nový virtuální svět ovlivní děti a dospívající. Podle různých průzkumů projevuje největší zájem o metaverse generace Z (narozená v letech 1997 až 2012).
Každá mince má samozřejmě dvě strany. Přestože jsou mnozí rodiče vůči nové technologii spíše opatrní, existuje mnoho oblastí dětského vývoje, na které může mít metaverse skutečně pozitivní vliv – ať už je to rozvoj kreativity a empatie nebo využití metaverse pro vzdělávání. Na druhou stranu, i v metaverse bychom měli počítat se šířením dezinformací a nenávisti nebo se šikanou.
⇒ Jak reagovat na kyberšikanu na sociálních sítích krok za krokem?
Velkým otazníkem je samozřejmě také možná závislost na pobytu v těchto virtuálních světech – ta se bude týkat nejen dětí, ale i dospělých, kteří kouzlu metaverse propadnou. Již nyní vidíme, jakou moc mají například sociální sítě a různé online hry.
Metaverse má určitě potenciál změnit digitální i fyzický svět a teprve budoucí vývoj může odhalit spektrum výhod a nevýhod. Co bychom měli ale řešit již nyní, jsou bezesporu klíčové otázky týkající se ochrany soukromí.
„Nadměrné sdílení a shromažďování údajů o chování uživatelů se řeší všude, od sociálních sítí po hry. V tuto chvíli se to nemusí zdát jako největší problém metaverse, ale pokud se včas neuchopí, skončí to tím, že technologičtí giganti budou shromažďovat obrovské množství dat, která nemusí být nutně využita ve prospěch uživatelů,“ říká specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET Vladimíra Žáčková.