Navzdory tomu, že jsou neviditelné, algoritmy hrají na sociálních sítích klíčovou roli při formování obsahu, který my vidíme online. Mohou námi i manipulovat stejně jako nám servírovat oblíbené téma. Pojďme se podívat na to, jak ovlivňují způsob, kterým interagujeme s internetem.
Algoritmus je soubor postupů a pravidel pro řešení konkrétního problému nebo dokončení konkrétního úkolu. V kontextu sociálních sítích algoritmy rozhodují, jaký obsah se objeví na obrazovce konkrétního uživatele.
Finální podoba vypsaných příspěvků je díky nim velmi individualizovaná. Ani vaši nejlepší kamarádi se stejnými zájmy nevidí přesně totéž, co vy.
Jak algoritmy vybírají obsah?
Algoritmy analyzují obrovské množství dat o každém uživateli a na základě vašeho chování a preferencí určují, co by asi bylo nejrelevantnější. Například vyhledávače jako Google řadí webové stránky tak, aby odpovídaly vašemu dotazu, zatímco platformy jako TikTok nebo YouTube doporučují videa přizpůsobená vašim zájmům. Zdá se to být skvělé, protože vždy najdeme přesně to pravé pro sebe? Stejně jako u jiných věcí: výhody jsou často doprovázeny potenciálními riziky.
Jaké jsou cíle algoritmů?
- Zapojit uživatele: Platformy jako TikTok nebo Instagram se spoléhají na algoritmy, aby udržely uživatele co nejdéle aktivní.
- Podporovat monetizaci: Mnoho online platforem používá algoritmy k doručování cílených reklam nebo propagaci placeného obsahu, čímž generují sociálním sítím příjmy.
- Personalizovat obsah: Algoritmy analyzují chování uživatelů – například vyhledávací dotazy, kliknutí nebo zvyky při sledování – aby doporučily obsah přizpůsobený individuálním preferencím.
- Zlepšit přístupnost: S obrovským množstvím informací online algoritmy organizují a prioritizují data, aby uživatelům nabídly to nejrelevantnější.

Jak algoritmy ovlivňují chování?
Personalizovaný obsah vs. informační bubliny
Personalizace však může také vést k efektu, který nazýváme „echo chambers“. To znamená, že vidíte jen ozvěny vašich vlastních názorů a nejste už konfrontování s jinými. Ve fyzickém světě se běžně diskutuje o jiných názorech, online ale dostanete častěji to, co už máte rádi. Potíž je v tom, že právě takto se formuje to, co považujeme za normální a žádoucí. Ještě výraznější dopad to může mít u dětí a dospívajících, kteří si názory teprve utvářejí.
Navíc podle studie z roku 2024 mohou algoritmy sociálních sítí zesilovat extremistický obsah, jako jsou misogynní příspěvky, normalizující diskriminační ideologie a podobně.
Příkladem, kam může takto výrazně personalizovaný obsah dojít, je kauza firmy Cambridge Analytica, která podle všeho dokázala ovlivnit názory voličů v různých státech a tam proměnit výsledky voleb. (K tomuto tématu můžeme doporučit film Velký hack z roku 2019, který celou kauzu detailně popisuje.)
Podpora nadužívání
Platformy jako TikTok a Instagram používají algoritmy, aby udržely uživatele aktivní co nejdéle. Takže jim nabízí atraktivní obsah. Podle různých studií může nadměrné používání sociálních sítí souviset se zhoršením pozornosti. Zároveň se algoritmy nabízením takového obsahu mohou podílet na vzniku nadužívání nebo dokonce závislosti.
V případě dětí přispívají ke zhoršení duševního zdraví. Je také prokázáno, že mají vliv na sebevědomí a sebe hodnocení. U dospělých se tyto efekty projevují také, ale méně výrazně, protože mozek dospělých už stihl dozrát (děje se tak okolo 25. roku věku), a to znamená, že jsme schopni vnímat obsah kritičtěji.
Riziková inzerce
Algoritmy využívají i reklamní systémy, které nám nabízejí produkty a služby, které bychom mohli zakoupit. Podporují impulzivní nákupy a nadměrnou spotřebu.
Bohužel algoritmy neumějí odhalit podvody. Takže se často setkáte s malvertisingem. Tedy typem reklamy, která odkazuje na falešný obchod, formulář či stránku. Typicky je cílem útočníků vylákat z vás peníze nebo data. Nejčastěji se setkáte s obrovským výprodejem, slevou nebo nabídkou lákavé investice – tedy věcmi, kterým se těžko odolává. Jde o metodu sociálního inženýrství, která manipuluje naše emoce a pak je použije proti našemu zdravému rozumu.
Štít, přes který se hackeři nedostanou
Předcházejte malware díky jedinému řešení. ESET
spolehlivě ochrání vaše zařízení i data.

Jak získat algoritmy na svou stranu?
Sociální sítě nejsou dobročinný projekt, který by vás měl sbližovat s lidmi a blízkými. Je to mnohamiliardový byznys, kde je o to udržet nás co nejdéle online. Jednou z cest, jak to dělat, je zobrazovat vám čím dál extrémnější obsah, který prostě zaujme. Pokud si jste vědomi, že to, co vidíte, je jen výsledek chladnokrevné manipulace, máte z půlky vyhráno. Je na místě kriticky přemýšlet nad tím, co vidíme a proč.
Algoritmy ale můžete také ovlivnit. Platformy obvykle poskytují nástroje jako tlačítka „Chci vidět méně tohoto“ nebo možnosti sledovat různé účty. Pokud vám něco připadá za hranou, prostě to vypněte a naopak sledujte věci, které vám dělají radost.
Aktivně sledujte i názorové skupiny, se kterými úplně nesouhlasíte. V offline světe jsme s jinými názory konfrontováni denně. To, že nás sociální sítě uzavírají do informačních bublin, nám v důsledku škodí.
Algoritmy jsou navrženy tak, aby udržely uživatele zapojené. Všichni snadno ztrácíme u našich profilů pojem o čase. Naše telefony obvykle umí nastavit časový limit pro používání nějaké aplikace. Obzvláště dospívající mohou snadno sklouznout k nadužívání a závislosti a toto nastavení je vynikající preventivní krok.
Shrnuto, podtrženo:
- Algoritmy ovlivňují obsah, který vidíme ve vyhledávání a na sociálních sítích.
- Jejich cílem je udržet nás online a prodat nám reklamu.
- Zároveň nabízejí jen názory, které už máme, čímž uzavírají uživatele do informačních bublin. Dokonce tak mohou manipulovat.
- Mohou také negativně ovlivňovat duševní zdraví a vést k závislostem.