Jaký vliv mají influenceři na děti?

Vaše děti nejspíše obdivují nějaké internetové hvězdy – influencery. Jenomže ti jsou mnohdy placeni korporacemi. Přečtěte si, jaký mají vliv?
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

Influenceři jsou dnes celebritami stejně jako kdysi zpěváci nebo herci. Obecně jako influencera označujeme populárního uživatele na sociální síti, který má hodně sledujících či odběratelů (followerů). Svými příspěvky tak může významně ovlivnit názory a chování ostatních. A někdy mohou doporučovat i produkty, které jsou pro děti přinejmenším nezdravé.

Přesně to se ostatně stalo nedávno: Kofeinem nadupaný energiťák PRIME doporučovali influenceři dětem. Pro ty je ale velká dávka kofeinu škodlivá. Navíc je dost drahý. Více než o nápoj samotný, jde o symbol statusu – je to drahé a lidé sbírají různě barevné příchutě.

Influenceři mohou v období dospívání dodávat pocit, že děti někam patří. Neméně důležitým faktorem je věk influencerů, který je mnohdy stejný nebo velmi podobný věku dětí. Díky tomu, že influencer řeší podobné problémy a situace. Ze sociálních sítí lze snáze nabýt dojmu, že o influencerovi ví dítě vše a je jeho nejlepší kamarád, s kterým se ztotožňuje a má s ním mnoho společného,“ vysvětluje zájem dětí o digitální tvůrce dětská psycholožka Kamila Ryšánková. „Objevit se může i touha být jako influencer a mít stejný životní styl, jelikož sociální sítě vytvářejí iluzi o dokonalém životě. Takovou touhou se nechá strhnout i řada dospělých. Navíc pro náš mozek jsou lajky a komentáře, které se u influencerů objevují ve velké míře, velmi návykové, a nejen dospívající touží po podobném úspěchu, chceme-li uznání. Uznání a obdiv směrem k influencerovi někdy může hrát větší roli, než souhlas s jeho názory.“

Influenceři také nabízejí dospívajícím určitou formu úniku obzvlášť v době pandemie, která byla i pro děti velmi psychicky náročná.  Zároveň umožňují „vypnout“ po náročném dnu. V neposlední řadě jde i o získávání nových informací a udržování se v chodu nejnovějších trendů.

Proč děti influencery sledují?

Influenceři jsou pro své fanoušky do jisté míry vzory životního stylu, krásy, často od nich děti přejímají názory. Toho lze využít v dobrém slova smyslu a mluvit o sebepřijetí, humanitních ideálech, morálních hodnotách, ekologickém či zdravém životním stylu, stejně jako zneužít k šíření nenávisti nebo neetickému marketingu.

Někteří se zaměřují na pozitivní vnímání svého těla a sebehodnotu. Vytváří tak protipól k perfekcionismu nebo trendy štíhlosti. Nejde ale o narcismus. Dnešní děti jsou neustále vystavené takřka dokonalému vzhledu, a často kvůli tomu sami na sebe kladou nerealistické nároky.

Stát se sledujícím úspěšného influencera dává pocit, že „někam patřím“ a to platí stejně pro mladistvé i dospělé uživatele. Pro pubertu je typické, že teenageři cítí potřebu být oceněni v kolektivu.

Na tenký led se dostáváme, pokud influencer spolupracuje s nějakou značkou, propaguje její produkty či služby a dostává za to zaplaceno. I když takový příspěvku bude správně označený jako reklam (formou například #spolupráce nebo #ad), je dost možné, že děti budou mít problém posoudit jej kriticky.

Lidský mozek se vyvíjí až do 25 let. Děti se sice naučí postupně odlišit reklamu, ale jejich mozek jim ještě neumožňuje zvážit sdělení s odstupem.

I když děti vědí, že něco není zcela v pořádku, nemohou silou vůle odolat pocitu, který jim ocenění přináší. Proto jsou ochotni si kupovat nezdravý předražený drink nebo zkoušet nebezpečné výzvy. Jak přesně reaguje mozek jsme popsali v tomto článku.

Nenechme se mýlit: Influencerství není žádná novinka posledních let. Děti v každé době hledaly v dospívání vzory, se kterými by se mohly identifikovat. Dříve to byly třeba románové postavy a celebrity, o kterých psaly časopisy jako Bravo. Není nutně pravda, že influenceři jsou také teenageři. Mezi úspěšné české influencery patří Leoš Mareš , Petr Čech nebo Petra Kvitová.

Jak vybrat vhodného influencera pro děti?

Na sociálních sítích bychom se měli cítit dobře. Pokud to tak není, měli bychom zvažovat koho a proč sledujeme.

Dětem do výběru profilů, které chtějí sledovat, nemluvte. Zkuste to naopak: Založte si profil a síť si vyzkoušejte. Začít můžete sledováním osobností, které vám jsou sympatické – mohou to být klidně operní pěvci, politici nebo třeba oblíbený spisovatel. A nechte si od svých potomků doporučit , kdo se líbí jim. Možná zjistíte, že na té samé síti dokážete také strávit celé hodiny sledováním opravdu zajímavých věcí.
Ptejte se jich, proč je fascinuje ten který influencer – možná má neotřelé názory, zajímavý módní vkus nebo točí skvělé makep-up tutoriály nebo trefně komentuje společenské dění. Snažte se nekritizovat jejich oblíbence.

Čas od času se podívejte s dítětem na videopříspěvek oblíbeného influencera. Nejlépe i rovnou s ním. A ptejte se, co se zde dětem líbí nebo nelíbí. Zajímejte se, zda vaše dítě láká vytvářet podobný obsah na sociální sítě. Co konkrétně by vaše dítě bavilo a jak si představuje život jako influencer. Nechte dítě přemýšlet nad tím, zda je pro něj v pořádku, když by reklama nebyla označená nebo zda by byla nějaká forma reklamy, která by mu vadila.

Dáme vám ještě profi tip: pokud si zakládáte profil na jakékoli síti, nenuťte své děti, aby si vás přidávali do přátel a obecně se raději držte zpátky, abyste je nepřiváděli do rozpaků. Bohužel rodičům puberťáků nezbývá než se obrnit trpělivostí a shovívavostí.

Článek je součástí projektu Safer Kids Online

Safer Kids Online je celosvětová iniciativa společnosti ESET. Cílem této iniciativy je přinášet informace, které mohou rodiče, vychovatelé, děti a učitelé využít k otevření diskuze o bezpečnosti na internetu a poskytnout nástroje pro vytváření bezpečného online prostředí pro všechny děti.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat