Svátek zamilovaných a nepozorných

Valentýn je příležitost nejen najít lásku, ale také přijít o citlivá data nebo dokonce o peníze.
Tereza Malkusová
Total
0
Sdílení

V souvislosti se svátkem svatého Valentýna se dá očekávat zvýšená aktivita internetových podvodníků. Zamilovaní nebo lásku hledající uživatelé internetu představují skvělý terč.

Bezpečnostní experti společnosti ESET vypracovali sadu doporučení, jak se vyhnout nástrahám, které mohou především okolo svátku zamilovaných hrozit.

„Zásadní je, nenechat se žádným svátkem typu Valentýn odvést od dodržování základních pravidel bezpečného chování na internetu. Neklikat na pochybné linky, neotvírat podezřelé přílohy, udržovat všechny aplikace aktualizované a používat kvalitní bezpečnostní řešení. Už jen dodržování těchto jednoduchých pravidel eliminuje drtivou většinu rizik, která na internetu hrozí,“ doporučuje Petr Šnajdr, bezpečnostní expert ESETu.

Okolo svatého Valentýna roste zájem uživatelů internetu o internetové seznamky. Ty se hemží triky a podvody po celý rok: například ve Velké Británii, kde statisticky vyhodnocují podvody spojené s online seznamováním, přicházejí oběti těchto podvodů celkem o zhruba 900 milionů korun ročně. Okolo svatého Valentýna je namístě ještě větší ostražitost při používání internetových seznamek.

ESET přináší tipy pro uživatele internetových seznamek. Jde o konkrétní tipy, nad rámec základních pravidel typu „Pozor na neuvěřitelně úžasné příležitosti“.

1. Zbrusu nová digitální identita

obrázek spamu

Kdo je natolik počítačově gramotný, aby na internetu hledal seznámení, by měl mít dohledatelnou „digitální stopu“. Přestože potenciální láska může mít připravenou sadu důvodů, proč má své účty na Facebooku i Twitteru úplně nové, faktem zůstává, že jde o významné varování.

2. Krásné fotky

plyšoví medvídek

Aby vypadali lépe (nebo úplně jinak), používají podvodníci často fotografie, nalezené na internetu. Není proto od věci fotografii potenciální lásky stáhnout a uložit, a pak přetáhnout myší do vyhledávacího pole Google (přepnutého do módu „Obrázky“). Může se ukázat, že jde o fotku někoho úplně jiného, nebo třeba o anonymní fotografii z fotobanky.

3. Zavolat si teď bohužel nemůžeme

ďáblíci s květinou

Neochota k okamžité hlasové komunikaci je možným příznakem, že daná osoba není tou, za kterou se vydává. Podvodníci z Nigérie nebo Východní Evropy, kteří předstírají, že jsou mladé dívky z USA nebo Velké Británie, však ochotně souhlasí s tím, že „si zavoláme, ale až zítra v osm, a přes Skype“. Obojí má význam: „zítra v osm“ má mladá dívka, která převezme roli zájemkyně o seznámení, čas. A proč Skype nebo podobná komunikační platforma? Podvodníci se potřebují dostat z prostředí seznamky, protože internetové seznamky monitorují komunikaci a mají nastavené filtry na příznaky podvodů.

4. Řekni mi o sobě všechno

zásnubní prstýnek

Hlavním cílem podvodníků na internetových seznamkách jsou sice peníze, ale nástrojem k jejich získání mohou být citlivé informace. Důvod „Dokaž, že nejsi ženatý/vdaná“ sice legitimizuje požadavky na osobní informace – ale jen do určité míry. Rozhodně se netýká přihlašovacích údajů, ať už k sociálním sítím nebo jiným internetovým službám, a už vůbec ne jakýchkoli údajů o platebních kartách nebo bankovních účtech.

5. Kdybych tě nemiloval/a, tak bych tohle nežádal/a

ďáblík s přenosným diskem

Je až neuvěřitelné, jak přesvědčivě dokáží podvodníci působit: po pár hodinách chatování při online chatování jejich oběť často uvěří, že potkal/a svou osudovou lásku. Ještě neuvěřitelnější je, jak často dokáží podvodníci přimět svou zamilovanou oběť, aby jim poslala peníze. Záminek je nespočet: je potřeba koupit lístky na cestu (chcete se přece setkat…), jsou potřeba nějaké drobné na clo (nechcete přece, aby ty dárky na celnici zůstaly…), někdo přišel o práci, nebo rovnou o nohu…

Odmítat je pro čerstvě zamilovaného člověka těžké, a podvodníci na tuto strunu hrají. Není však nutné odmítat: stačí odložit poskytnutí peněz až na osobní setkání.

Novinky z magazínu Dvojklik.cz

Jednou měsíčně vám pošleme to nejbezpečnější čtení. Pohodlně. Do mailu.

Frekvence odesílání 1x měsíčně.
Snadné odhlášení jedním kliknutím.

Další informace o zpracování osobních údajů najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Mohlo by vás zajímat