I když pro elektronickou komunikaci stále častěji používáme různé messengery a komunikační aplikace, klasický e-mail stále ještě nebyl ničím nahrazen a představuje důležitý nástroj pro vyřizování pracovních, ale i čistě osobních záležitostí.
Zároveň ale bývá slabým místem, které dokáží zneužít hackeři. Nedostatečně zabezpečená e-mailová schránka představuje obrovské riziko nejen kvůli tomu, že se k jejímu obsahu může dostat někdo cizí, zároveň ale může ukrást a zneužít vaši online identitu a dostat se i k vašim dalším internetovým účtům. Jak tedy zajistit, aby váš e-mail byl vždycky bezpečný?
1. Používejte kvalitní a silné heslo
Nejslabším článkem e-mailové schránky bývá přístupové heslo. Mnoho uživatelů dělá základní chybu v tom, že používá jednoduché a lehce odhadnutelné heslo, například křestní jméno, příjmení nebo dokonce číslice „12345“ či slovo „heslo“.
Kvalitní heslo by mělo mít alespoň osm znaků. Toto heslo by mělo být unikátní, uživatel by ho tedy neměl používat pro žádnou jinou internetovou službu nebo účet. I tak je dobré heslo pravidelně měnit.
2. Šifrujte
E-mail často obsahuje důležitá data a je náchylný ke zneužití, protože proti tomu není nijak chráněn. Pomocí běžně dostupných nástrojů mohou neoprávněné osoby při vhodném přístupu ke klíčovým uzlům počítačové sítě číst přenášené e-maily.
Šifrování e-mailů je používáno například novináři nebo jinými osobami, kterým záleží na jejich soukromí. Šifrování e-mailů používá asymetrickou šifru s veřejným klíčem. Příjemce i odesílatel disponuje párem klíčů (privátní a veřejný). Veřejný klíč je možné bez rizika zveřejnit.
Odesílatel zašifruje zprávu tzv. křížovou šifrou (použije svůj privátní klíč a příjemcův veřejný klíč). Příjemce použije na dešifrování veřejný klíč odesílatele a svůj privátní klíč. Pokud jsou privátní klíče udrženy v tajnosti a veřejné klíče ověřeny (např. důvěryhodnou třetí stranou), je možné nejen zaručit nejen nemožnost přečtení, ale i to, že se zprávou nebylo manipulováno a na základě přenosu důvěry z důvěryhodné třetí strany lze též ověřit autenticitu odesílatele.
3. Neotevírejte přílohy nevyžádaných zpráv
I když e-maily už dávno nejsou hlavním způsobem, jakým se šíří počítačové viry, stále představují jednu z nejsnazších cest, jak infikovat vaše zařízení škodlivým kódem.
Nenechte se tedy zmást e-maily, které vypadají jako upomínka k zaplacení zapomenuté faktury či jako exekuční příkaz. Rovněž tak zprávy, které slibují choulostivý obsah nebo různé vtipy. Nebezpečí se nemusí skrývat pouze v přílohách, ale také v internetových odkazech, na které máte podle zaslané zprávy kliknout.
4. Vyvarujte se spamu a phishingu
I spam může obsahovat škodlivé kódy nebo odkazy na nebezpečné internetové stránky. Ale především obtěžuje a zdržuje. Označujte opakované nevyžádané e-maily z konkrétních adres za spam, aby je váš e-mailový klient do budoucna rovnou zařazoval mezi spamy.
Na druhou stranu je dobré občas projít i složku se spamy, protože do ní můžou čas od času spadnout regulérní zprávy.
Obtížnější než odhalení spamu je rozpoznání phishingu, tedy falešných e-mailů, jejichž autoři využívají informace o vás a vašem okolí. Mohou také zneužít něčí identitu a vydávat se za vašeho nadřízeného v zaměstnání nebo příbuzného. Ověřujte si přímo u autorů zprávy, když po vás požadují např. zaslání vysoké částky na neznámý účet.
5. Používejte kvalitní bezpečnostní software
Před phishingem či škodlivými přílohami e-mailu může ochránit kvalitní bezpečnostní software. Většina dnešních antivirů obsahuje již v základní verzi antispam či antiphishing. Chrání také před vyděračským ransomwarem, který se může do počítače stáhnout díky programu, který se šíří prostřednictvím nevyžádaných e-mailů.
Antivir je dobrá pojistka, ale tím základním bezpečnostním prvkem by měl být sám uživatel, který nebude bezhlavě otevírat všechny zprávy, které mu přijdou a nebude klikat na všechny odkazy, které mu kdosi zašle.